Bare denne uken har det vært fem hendelser på grunn av problemer med de nye flyene. Senest fredag ble et fly i Japan rammet av oljelekkasje i den ene motoren.
Problemene har dreid seg om bremsefeil, drivstofflekkasjer og brann i det elektriske anlegget på fly tilhørende Japan Airlines og All Nippon Airways.
Også fjoråret var preget av mange meldinger om feil ved 787 Dreamliner hos flere forskjellige flyselskaper. Bare i desember ble det rapportert om tre hendelser.
Fredag varslet amerikanske luftfartsmyndigheter at de krever at produsenten Boeing går gjennom både design og produksjonen av den nye flytypen.
– Ingen grunn til bekymring
Norwegian har bestilt totalt åtte fly av typen Boeing 787 Dreamliner for å benytte disse på sine nye langdistanseruter til Bangkok og New York.
Flyrutene skal starte opp i slutten av mai, og informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen hos Norwegian forstår at folk kan bli bekymret.
– Jeg forstår at folk kan bli bekymret over alle oppslagene som har vært i mediene de siste dagene, men det er ingen grunn til at våre passasjerer skal bekymre seg, understreker Sandaker-Nielsen overfor NTB.
– Behørig testet
Han peker på at den nye flytypen allerede er behørig testet av Boeing og at det har vist seg at den har færre feil og problemer enn tidligere flytyper.
– Vi har full tiltro til Boeing og vet at problemene blir tatt på alvor. Selskapet er allerede i gang med å undersøke problemene og vi har ingen grunn til å tro at dette vil bety noen forsinkelser i forbindelse med levering av flyene til oss, sier han.
Norwegian får levert tre fly i år, fire i 2014 og det siste flyet i 2015.
– Når vi får vårt første fly i april vil det være over 100 fly av denne typen i trafikk, understreker Sandaker-Nielsen.
Avansert flytype
Boeing 787 er kjent som det mest avanserte passasjerflyet som hittil er tatt i bruk og har bare vært i trafikk et drøyt år. Det er blant annet bygd i karbon, noe som skal redusere drivstoffbruken, og har svært avanserte elektroniske systemer.
Det er ikke uvanlig med innkjøringsproblemer når det gjelder nye fly, men hyppigheten av disse med den nye flytypen har fått flere til å reagere.
Det første flyet ble levert til All Nippon Airways sent i september 2011, og kom i regulær drift måneden etter. Det er nå totalt 49 fly av denne typen i trafikk og 800 flere i bestilling.
Les også:
Sjekker Dreamlinerne
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.