Dermed har Norwegian tatt nok et skritt i retning langdistanseruter.

21. juli ifjor ble en ny luftfartsavtale inngått mellom USA på den ene siden og EU, Norge og Island på den andre siden. Denne avtalen gir under visse betingelser flyselskaper som hører hjemme i de respektive landene mulighet til å operere kommersielle flyvninger til USA.

Dét er noe Norwegian har planlagt i lengre tid, og derfor sendte lavprisflyselskapet sist fredag en formell søknad til Department of Transportation (US DOT).

I søknaden, som er utformet av det anerkjente advokatkontoret Pillsbury Winthrop Shaw Pittman LLP i Washington D.C., kommer det frem at Norwegian søker om tillatelse til å etablere flyvninger fra ethvert punkt i Norge og EU til ethvert punkt i USA, skriver check-in.dk.

Ber om rask saksbehandling
Lavprisflyselskapet ber i søknaden om rask saksbehandling, slik at flyvningene kan komme i gang så fort som mulig.

Våren 2013 ser det ut til at Norwegian endelig er klare med langdistanserutene de har varslet så lenge. De forventer å starte salget av billetter i løpet av september i år.

Flyselskapet har sagt at langdistanseruter til New York og Bangkok står først på lanseringsprogrammet. Slik det ser ut nå, vil Bangkok-ruten gå til Stockholm, mens USA-ruten er planlagt fra Oslo Lufthavn Gardermoen i løpet av våren 2013. Dét røpet Norwegian-sjef Bjørn Kjos på Reiselivsmessen i Oslo tidligere i år.

Han lover at det vil komme mange flere langdistanseruter på sikt, men holder foreløpig kortene tett til brystet.

Kjos har stor tro på langdistanseplanene. Han mener de nye Dreamliner-flyene vil revolusjonere langdistansemarkedet og gi kundene billigere flybilletter.

Norwegian får disse flyene inn i sin flåte 2-3 år tidligere enn andre europeiske flyselskaper, noe som vil gi selskapet rom til å bygge seg opp i et viktig marked.

Bjørn Kjos har tidligere vist til at Dreamliner reduserer drivstofforbruket med 20-25 prosent på langdistanseflyving, og gjør det mulig å kutte driftkostnadene med 30 prosent. Han mener derfor at et forsprang på over to år vil være svært betydningsfullt.

- Det betyr at de andre selskapene egentlig aldri vil klare å drive på samme kostnadsnivå som oss. Vi får en periode hvor volumet kan bygges opp til et nivå som gjør oss svært konkurransedyktige når de andre etter hvert kommer etter, har han sagt.

Les mer: - Dreamliner gir oss forsprang

...men noen er skeptiske
Men ikke alle luftfartseksperter tror Bjørn Kjos vil lykkes med sin langdistansesatsing:

- Langdistansesatsingen er dyr og kan ødelegge mye for Norwegian, det kan sette lavprisflyselskapet tilbake i utvikling hvis de mislykkes. Jeg er fortsatt ikke overbevist om at Bjørn Kjos faktisk vil trykke på den grønne knappen og gi klarsignal, har den danske flyeksperten og Travelbroker-direktør Ole Kirchert Christensen tidligere sagt til DN.no.

Den svenske flyanalytikeren Anders Lidman i Aeropol har også vært svært skeptisk:

- Jeg stiller meg sterkt tvilende til om en slik satsing kan være lønnsom. Det kommer aldri til å gå bra. Langdistanse lavprisflyvninger er vanskelig å lykkes med, sa han til DN.no i slutten av januar i år.

Les også: Slakter planer om billigturer til New York og Asia

<b>Én ting kan ødelegge mye for Norwegian</b>

<b>Norwegian jakter på gigantfly</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.