I et intervju med Air Transport World sier SAS-sjef Rickard Gustafson at SAS fortsatt må finne nye måter å styrke lønnsomheten på. Han tror SAS vil være SAS - eid av Norge, Sverige og Danmark - også om fem år, men flyselskapet må bli enda mer kostnadseffektivt, understreker han.
Og siden SAS må fortsette å kutte kostnader, har de ingen planer om å opprette nye langruter.
- For øyeblikket er sterke partnerskap for oss nøkkelen til vekst på langrutene, sier Gustafson, og peker blant annet på den joint venturen som SAS nettopp har inngått med Singapore Airlines. Dette samarbeidet skal styrke eksisterende ruter og etableringen av nye ruter mellom Singapore og Skandinavia.
Dét er godt nytt for konkurrenten Norwegian, som starter sin langdistansesatsing i 2013, skriver analytiker Dan Togo Jensen i Handelsbanken Capital Markes i en markedsoppdatering onsdag morgen.
- Vil se mindre konkurranse
- For å ekspandere den interkontinentale trafikken må SAS investere i nye fly og følge konkurransen i forhold til Norwegian. Men ifølge uttalelser fra konsernsjef Rickard Gustafson har SAS nå bestemt seg for ikke å utvide det interkontinentale produktet og i stedet stole på at partnerne deres tar seg av long haul-destinasjonene, skriver den danske analytikeren videre.
Utspillet fra SAS er positivt for Norwegian, som vil se mindre konkurranse når de setter i gang med sine langruter, påpeker han.
- Med en aggressiv flysatsing tar Norwegian sikte på å redusere enhetskostnadene sine til rundt 0,3 norske kroner fra 0,47 kroner i 2011, og dermed vil Norwegian ha mulighet til å tilby lave priser på langdistansedestinasjoner, skriver Handelsbanken-analytikeren.
Allerede over nyttår vil Norwegian selge tur-retur-billetter helt ned til 2.000 kroner til New York og 3.000 kroner til Bangkok, fra Oslo og Stockholm. Det er rundt halv pris fra dagens nivå.
Årsaken er at den nye Boeing 787 Dreamliner gir helt andre muligheter for å fly billig på de lange strekningene.
Så langt har ingen flyselskaper lykkes med å tjene penger med lavpris på langrutene, og skeptikerne har vanskelig for å tro at det er mulig å tjene penger ved å selge billetter til så lave priser som Norwegian planlegger.
Les: Sjokkpriser på lange ruter fra Norwegian
Frykter andre flyselskaper mer
Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian sier til DN.no at de frykter de asiatiske flyselskapene mer enn SAS på long haul-trafikken:
- Vi jobber ufortrødent videre med vår langdistansesatsing og ønsker å fokusere på det vi selv driver med, fremfor konkurrentene. Det er vel relativt opplagt at kostnadsbevissthet er nødvendig hos alle selskaper, vi er i en konkurranseutsatt bransje med mange globale aktører. Så her er det mange konkurrenter å kjempe mot, sier hun.
- Den globale konkurransen handler ikke om SAS og Norwegian her hjemme i Skandinavia, men om alle de andre selskapene, ikke minst asiatiske, som vi begge møter. Vi mener også at nøkkelen på long haul er splitter nye og kostnadseffektive fly som Dreamlineren representerer. De som har en eldre flyflåte har en stor konkurranseulempe i utgangspunktet, legger hun til.
Les også: Norwegian ett skritt nærmere USA-ruter
Én ting kan ødelegge mye for Norwegian
- Dreamliner gir oss forsprang (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.