- Businessreisende er et viktig segment for oss, men det har de vært helt siden starten, sier kommersiell direktør Daniel Skjeldam i Norwegian til DN.no.
Da Norwegian ga passasjerene sine muligheten til å velge sete ombord på flyet, var det først og fremst forretningsfolk de hadde i tankene.
- Da vi byttet flyplass i London, fra Stansted til Gatwick, gjorde vi det fordi de forretningsreisende ønsket det. Sms ved booking og to timer før avreise er også noe forretningsreisende setter pris på - og når vi nå lanserer trådløst nettverk ombord i høst, er også dette noe som gjør det lettere å jobbe underveis på reisen, sier Skjeldam.
- Bør sikte mot forretningsmarkedet
Samtidig har Norwegian bestemt seg for å operere med et toklasse-system ombord når de eventuelt starter med langdistanseflyvninger.
Igår deltok den kommersielle direktøren i Norwegian i en paneldebatt på World Low Cost Airlines Congress om hvordan lavprisselskapene kan tiltrekke seg forretningssegmentet - uten å øke kostnadene.
Flere av de store lavprisselskapene konsentrerer seg utelukkende om fritidssegmentet, men ifølge Daniel Skjeldam bør flere sikte mot forretningsmarkedet i årene fremover.
- Jeg er helt enig i at lavprisflymarkedet er i endring og at kostnadene må ytterligere ned. Konkurrentene våre kutter i kostnadene, det må vi også gjøre. Men det kan fortsatt satses på forretningsreisende, uten at det behøver å koste mer enn det smaker, sier Skjeldam til DN.no.
- Vi må ha respekt for kundenes behov, bemerker han.
- Alle er opptatt av å senke kostnadene
- Trådløst nettverk og god benplass er noe folk vil ha. Men vi dropper gratis servering og gratis aviser ombord, for det er faktisk ikke så viktig, har vi funnet ut. Enkelte av kjerneverdiene i lavkoststrategien bør man være tro mot - ellers går det ikke an å få ned kostnadene. Og de må ned. Jeg merker at det er gjennomgangstonen på denne konferansen. Alle er opptatt av å senke kostnadene.
Da Norwegian skiftet flyplass i London fra Stansted til Gatwick økte andelen forretningsreisende på strekningen plutselig med 20 prosent på kort tid.
- Jeg er ikke overrasket. Forretningsreisende er opptatt av lav pris, men er avhengig av at det skal være lettvint å reise. Det ble for lang reise inn til London fra Stansted, fra Gatwick tar det mye kortere tid, sier Skjeldam.
- Hvor viktig er det for lavprisflyselskapene å satse på forretningsreisende?
- Det er i alle fall veldig viktig for oss. I forbindelse med finanskrisen fikk vi mange nye forretningskunder. Også firmaer må kutte kostnader, og det er mye penger å spare på å tenke gjennom hvordan ansatte reiser i jobbsammenheng. Atferden under krisen endret måten man reiser på, og vi satser på at flåtefornyelse og nye produkter vil få oss til å beholde de forretningsreisende vi fikk under krisen.
- Hva kan dere lære av andre lavprisflyselskaper her på konferansen i London?
- Vi kan lære mye, men i Norwegian er vi opptatt av at vi ikke skal kopiere noen. Men det er jo ikke nødvendig å finne opp kruttet på nytt, og det er mye å lære av å se på hva andre lykkes og mislykkes med. Først og fremst er regelen å være "open minded", sier Daniel Skjeldam.
Les også:
Verdens beste lavprisflyselskaper
- Hvis vi ikke endrer oss - da dør vi
Norwegians "hemmelige" langdistanseplaner
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.