Igår landet Boeings Dreamliner på Gardermoen.
Norwegian har seks Dreamliner i bestilling, men jakter på ti fly til, skriver Finansavisen.
Bestillingen kan ifølge avisen bli klar de neste ukene, men kan også komme til å pågå i uker.
- Vi er kontinuerlig på jakt etter flere fly til langrutene våre. Seks fly av denne typen er ikke nok til å betjene det markedet som vi går inn i, sier finansdirektør Frode Foss i Norwegian til Finansavisen.
Listepris for en Dreamliner er én milliard kroner, og har 30 prosent lavere driftskostnader enn dagens modeller.
company:nas
Norwegian har fra før 222 andre fly i bestilling, og opsjon på 150. Disse skal benyttes på korte og mellomlange distanser.
Også SAS jakter
Men Norwegian er ikke alene om å jakte på nye langdistansefly.
Også SAS leter etter nye og mer drivstoffeffektive fly, som skal hjelpe SAS nettopp i konkurransen med Norwegian, skriver den danske avisen Berlingske.
Boeing 787 Dreamliner er et av alternativene som vurderes.
- Vi har et utrolig produktivt langdistansenettverk. Jeg tror ikke det finnes andre flyselskaper som får like mange timer ut av sine Airbus A330/340 som vi gjør. Hvis etterspørselen er der, vil vi selvfølgelig gjerne fly enda flere langdistanseruter, sier driftsdirektør Flemming Jensen i SAS til avisen.
SAS-direktøren sier Airbus A350 eller Boing 787 Dreamliner er de to mest opplagte valgene som nye langdistansefly.
- De er begge veldig attraktive fly med mange kvaliteter. Men det er også fly med lange ventelister, sier Jensen.
Les også:
Norwegian kjøper fly for 127 mrd
Støtter pilotenes kamp
Brudd i forhandlingene i Norwegian
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.