En stim av passasjerer hadde samlet seg foran innsjekkingsskrankene til Norwegian på Oslo Lufthavn Gardermoen tirsdag ettermiddag med kurs for New York.
De kjøpte billetter i juli til 5.000 kroner per hode tur/retur.
De var tidlig ute igår, og sjekket inn allerede litt over klokken 15.00 til flyet som skulle gå klokken 18.00. Da lå det an til å bli rundt én time forsinket.
– Vi reiser mye, og er vant til at det blir litt forsinkelser, sier Pettersen.
– Det har vært litt skriverier om Norwegian, så vi har vært spent på om vi ble stående eller om det ble et leaset fly, sier hun.
– Jeg har hørt at det skal ta tjue minutter å få tømt flyet, sier en optimistisk Garner.
Tekniske problemer med de nye Dreamlinerflyene fra amerikanske Boeing er likevel blitt et mareritt for Norwegian og kundene de siste ukene.
Onsdag kommer Boeing til et krisemøte hos Norwegiansjef Bjørn Kjos.
1.300 per reisende
Flyanalytikere har lenge regnet med at nye langdistanseruter til USA og Asia ville belaste regnskapet med et tresifret millionbeløp i år.
- I oppstartsåret har Norwegian store opplæringskostnader for piloter og kabinansatte, mens virksomheten blir utvidet med inntil syv fly frem til neste vår.
- I dag har Norwegian bare to fly. Da mangler de stordriftsfordeler, og er mer sårbar for tekniske feil.
- Fordi det nye Dreamlinerflyet kom et par måneder forsinket på markedet, så har Norwegian hatt ekstra innleiekostnader for to eldre fly.
Meglerhuset Arctic Securities har tidligere anslått at driftsresultatet blir 220 millioner kroner svakere i år på grunn av nye flyruter til USA og Asia. Analytiker Kenneth Sivertsen tror at anslaget kan bli tynget med 20–30 millioner kroner etter de siste problemene.
Norwegian har planlagt å fly 190.000 passasjerer på langrutene i år. Isåfall blir tapene på inntil 1.300 kroner per passasjer i år.
Analytiker Hans Erik Jacobsen i Swedbank First Securities har tidligere regnet seg frem til et underskudd på rundt 150 millioner for de nye langrutene i år. Også han tror at situasjonen er forverret.
– Regningen kan bli større, og det er avhengig av hvor mye problemene med Dreamlinerflyet vil ramme Norwegian. Noe av ekstrakostnadene vil antagelig bli dekket av Boeing ved at Norwegian får ytterligere rabatter på nye fly, sier Jacobsen.
Aksjeras
Problemene med Dreamliner-flyet har rammet både passasjerer og aksjonærer hos Norwegian.
Aksjekursen er ned med over 40 prosent de siste to månedene, mens to forhold tilsier det motsatte.
- Norwegians vanlige virksomhet i Europa har vist en bedre lønnsomhet i år. Det gir vanligvis store utslag for flyaksjer som svinger spesielt mye på børsen.
- Fallende oljepris og en ster-kere dollarkurs de siste ukene er også svært positive nyheter for flyselskapene.
– Norwegian-aksjen har hatt en svak utvikling, og jeg kan ikke se noen annen årsak enn problemene med Dreamlinerflyet. Antagelig er det en overdreven frykt for hva dette vil bety økonomisk, sier Jacobsen.
Stabilt salg
Norwegian vil ikke gi et anslag på hva forsinkelser og problemer med Dreamliner-flyet har kostet dem så langt. Derimot avviser kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik at det har ført til kundeflukt.
I sommer fortalte Norwegian at flyene til Asia og Nord-Amerika tok av med godt over ni av ti seter ombord solgt.
– Vi har ikke sett noe endring i bookingmønsteret på langrutene våre de siste ukene, sier Skånvik til DN.
Alene om Boeing-mekanikere
Ved 17-tiden onsdag ettermiddag er det ventet en delegasjon fra flyfabrikken Boeing til et hastemøte hos Norwegian på Fornebu.
Det var Norwegian som ba om møtet etter gjentatte problemer med det nye Dreamliner-flyet.
Norwegian-sjef Bjørn Kjos vil være til stede på møtet, men det er usikkert om han får svar på en eventuell økonomisk kompensasjon til selskapet.
– Vi vil gå gjennom hele leveransen og hvordan flyene har fungert i drift. Hensikten er å få bukt med problemene så raskt som mulig og se hvilke endringer vi kan få til, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.
Norwegian er så langt det eneste selskapet som har fått levert Dreamliner-flyet som også lar Boeing ta seg av vedlikeholdet – et tilbud omtalt som «Boeing GoldCare».
Navnet har ikke holdt hva det lover, målt etter antall passasjerer som er kommet frem i tide de siste ukene.
– Vedlikeholdsavtalen med Boeing er bare en del av agendaen. Vi er deres første kunde på programmet, så jeg vil anta at det blir prioritert høyt hos dem, sier Skånvik.
Også Qatar Airways flyr med Boeings Dreamliner til og fra Gardermoen, og lar SAS ta seg av det tekniske. Det har så langt bare ført til én større forsinkelse siden oppstarten 1. september.
Les også:
- Kunne ikke fått en verre start på langrutene!
<b>- Kjos kan lett bli stemplet som en medgangsleder</b>
<b>Norwegian i medvind</b>
- Det måtte bli trøbbel
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.