Norwegian må hente 12 til 15 milliarder kroner for å kjøpe 42 nye fly. Flyselskapet må ut med over en milliard kroner det neste året, men nordiske banker sier nei til utlån, skriver Dagens Næringsliv.
Allerede i august skal det første flyet hentes. Konsernsjef Bjørn Kjos og Norwegian har imidlertid ennå ikke pengene på plass til å betale det ut.
- Dette er helt uproblematisk. Dette går helt sikkert i orden, sier styreleder og storaksjonær i Norwegian, Erik G. Braathen.
Av de 42 nye flyene selskapet har bestilt, kommer to allerede i år. Men så langt har ingen av Norwegians bankforbindelser gått med på å låne ut penger.
- Jeg kan ikke uttale meg om dette. Forhandlingene med bankene foregår nå, sier finansdirektør i Norwegian, Frode Foss.
Pengene må ifølge Foss være på plass hos Boeing innen flyene hentes i midten av august. Et forskudd er allerede betalt, og Norwegian må betale rundt 6-700 millioner kroner for de to flyene som skal kjøpes i år.
Norwegian har søkt om å få låne penger fra USAs Export-Import Bank, en statlig garantiordning som sørger for at utenlandske kunder kan handle med USAs eksportindustri. Selv om søknaden ble sendt i februar er det ennå ikke kommet et svar.
Norwegian sier at søknaden blir avgjort i juli, og innen den tid skal den amerikanske Kongressen godkjenne avtalen.
Det betyr uansett at Norwegian ikke får et endelig svar på lånesøknaden før omtrent samtidig med at Boeing skal ha penger for det første flyet.
- Hva skjer hvis dette ikke går i orden? Er ikke dette lagt opp med vel korte tidsfrister?
- Jeg skjønner hva du mener, men dette er måten det gjøres på, sier Foss.
I tillegg må Norwegian starte forskuddsbetalingen for ytterligere ti fly. Dette vil koste Norwegian rundt 700 millioner kroner, og heller ikke disse pengene er klare.
Norwegian og Frode Foss har reist rundt for å skaffe tilbud, men bankene har ifølge finansdirektøren ikke kommet med attraktive tilbud.
- Vi sitter på gjerdet. Bankene har priset seg ganske dyrt, sier han.
Selv om Norwegian skal ha fått en god pris på flyene da bestillingen ble gjort, kan det endelige resultatet se annerledes ut om flyselskapet blilr nødt til å lease flyene i stedet for å kjøpe dem selv.
- Vi ønsker å skape forretninger og få med norske banker på en handel på 12-15 milliarder kroner, men vi må gå til franske, tyske og britiske banker, sier Foss, som sier at å lease flyene vil koste fra 300.000 dollar og oppover per måned.
Flyanalytikere DN har vært i kontakt med, mener imidlertid leasekostnadene kan gå helt opp mot 550.000 dollar i måneden - tilsvarende 3,5 millioner kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.