Flyselskapene opplever sterkt prispress i Norden. Norwegian som lavprisselskap er ikke noe unntak.

Tilleggstjenester blir derfor en stadig viktigere inntektskilde. I 2012 var Norwegians inntekter på såkalte tilleggsytelser (ancillary revenue) nærmere 1,5 milliarder kroner.

Mye tyder på at det beløpet vil vokse fremover.

Nå øker Norwegian uten forvarsel gebyrene for bagasje og setevalg med rundt 33 prosent, og innfører spesielle Pluss-pakker på samtlige ruter, skriver check-in.dk.

På korte innenriksruter har passasjerene hittil betalt 49 kroner per strekning for setevalg og 49 kroner for innsjekking av en bagasjeenhet - totalt 196 kroner for en tur-retur-reise.

Fremover blir tillegget på 65 kroner, slik at det i tillegg til flybilletten blir 260 kroner å betale for en tur-retur-reise.

Spare eller ikke spare?
En Pluss-pakke på korte innenriksruter, med setevalg og bagasje inkludert, vil imidlertid koste 89 kroner per strekning. Dermed kan man ifølge Norwegian spare 41 kroner hver vei.

Check-in.dk skriver at innføringen av Pluss-pakker på samtlige flyvninger tilsynelatende skal bidra til å skape økt interesse for å bestille sete og ta med bagasje. Reisende som hittil har betalt for setevalg og bagasje sparer ifølge nettstedet 18 kroner på en tur-retur-billett på de korte innenriksrutene.

Hele gebyrendringen går imidlertid ifølge check-in.dk ut på å få flere til å velge Pluss-pakken og dermed skape en økt nettoinntekt for Norwegian. Det danske nettstedet mener også at det er vanskelig å få oversikt over hvor mye som må betales i gebyrer når man flyr Norwegian, og viser blant annet til at det for øyeblikket er syv geografiske oppdelinger der gebyrene varierer avhengig av flyturens lengde.

- Ved å innføre en pakkepris på tillegg gjør vi det enklere når man ønsker flere tilleggsytelser på reisen, sier brand manager i Norwegian, Julius E. Støback, i en kommentar til check-in.dk.

Les også: SAS-sjefen: - Prispresset er drepende


Kraftig underskudd for Ryanair


Lavprispiloter kaster seg inn i kampen mot Norwegian

Fagforeningstopper til Oslo for å kjempe mot Norwegian (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.