Konkurransen om lavpriskundene gjør at Norwegian nå kutter prisen på kampanjebillettene med 20 prosent.

I forbindelse med sin årlige nyttårskampanje har flyselskapet lagt ut 100.000 flybilletter til 199 kroner. Ifjor var prisen 249 kroner.

Flyanalytiker Thomas Nielsen i Pareto konstaterer at prisreduksjonen vil medføre enda større inntjeningsfall for Norwegian.

Torsdag presenterte Norwegian trafikktall for desember som viste en passasjervekst på 25 prosent, men også et fall i inntektene per billett på 17 prosent sammenlignet med desember 2008. Nyttårskampanjen vil ikke være med på å snu denne trenden.

- Dette er et tegn på at det er et betydelig prispress i bransjen, sier Nielsen til Dagens Næringsliv.

Lavere kostnadsnivå
Finansdirektør Frode Foss i Norwegian forklarer at de i år har et helt annet kostnadsnivå enn ifjor.

- Norwegians kostnadsnivå blir gradvis lavere. I år har vi nyere fly som tåler en lavere pris, sier han til DN.

100.000 billetter som er 50 kroner billigere enn ifjor, medfører et inntektstap på fem millioner kroner.

- Kampanjen medfører fem millioner kroner mindre i inntekter, men totalt sett gjør kampanjen at vi øker inntektene, sier Foss.

Nye SAS-kampanjer
Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sier at de har hatt tre vellykkede kampanjer med flere hundre tusen lavprisbilletter i 2009:

- Vi vil fortsette med kampanjer fremover for å konkurrere med Norwegian om lavpriskundene, sier han til avisen.

Les også:

Flere flyr Norwegian

- Burde vært finanssentrum

SAS best på trøbbelhåndtering (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.