Dagens Næringslivs torsdagsutgave meldte at Norwegian har fått en søknad om lisens i retur fra irske luftfartsmyndigheter - en lisens selskapet må ha i boks innen julaften dersom de vil unngå at langdistanseflyene blir stående på bakken.
Les saken: Norwegians Dreamlinere kan bli parkert julaften
DN viste til anonyme kilder i Luftfartstilsynet i Bodø.
Lisensen er under behandling
Norwegian og irske luftfartsmyndigheter kommenterte artikkelen torsdag kveld.
"We can comment that a routine AOC assessment of the subject applicant remains on-going. However, we can also confirm that the application has not been refused on any occasion and is currently being processed", skriver Donal Handley i Irish Aviation Authority i en epost.
Irske myndigheter slår fast at søknaden ikke er avvist, men de unnlater å svare på hvorvidt søknadsprosessen er forsinket eller om de har bedt Norwegian om bedre og mer utfyllende informasjon.
Garanterer at passasjerene får fly
Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik tolker uttalelsen som at prosessen med å behandle søknaden om ny lisens i Irland går sin gang - og at ingenting tyder på at lisensen ikke vil være på plass innen julaften.
- Vi har ikke fått andre signaler fra det irske tilsynet, enn at det går som planlagt. Derfor kan vi ikke være med på spekulasjonen om at flyene kan bli stående på bakken fra julaften.
- Men dersom lisensen ikke er klar, har dere ikke lov å fly, er ikke det riktig?
- Det vil i så fall være snakk om noen dager, ikke noe langvarig. Vi synes uansett det er å dra det altfor langt å si at flyene da må stå på bakken. Vi skal sørge for at folk kan få resie i jula også. Dette er en unødvendig storm i et vannglass, sier Skånvik til DN.no på telefon fra Barcelona der Norwegian åpnet en ny rute i dag, torsdag.
Hun vil ikke gå inn på hvordan Norwegian vil klare å få passasjerene på vingene uten lisens, men garanterer at det vil skje.
- Vi skal finne løsninger på det, lover kommunikasjonsdirektøren.
Refser det norske Luftfartstilsynet
Samtidig legger hun ikke skjul på at Norwegian er alt annet enn fornøyd med at kilder i det norske Luftfartstilsynet i Bodø har snakket med DN om lisensen selskapet venter på fra Irland.
- Man må jo nesten stille spørsmål ved motivene til disse anonyme kildene.
- Hva kan motivene deres være?
- Det vet jeg faktisk ikke. Jeg synes det er veldig merkelig. Hvis de har noe å formidle, hadde det vært greit å gjøre det i full åpenhet. At anonyme kilder bidrar til å skape unødig usikkerhet for våre kunder, er veldig uheldig, avslutter Skånvik.
Les også: Betaler 890.000 kroner for å gå på pilotskole (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.