- Dette er ikke noe et flyselskap med respekt for seg selv gjør. Jeg regner med at det var et engangstilfelle, og at det ikke skjer igjen, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til DN.no etter Cimber Sterlings skitne triks:

Norwegian lanserte i helgen åpningstilbud på den nye flyruten København-Karup med pris 1 krone én vei, eksklusive avgifter.

Mandag formiddag var alle de 3.000 billettene revet vekk - men kjøperen var Norwegians hardeste konkurrent Cimber Sterling. Kjøpet ble gjort i et forsøk på å holde prisene oppe.

Les mer her:
Norwegian lurt trill rundt

Cimber Sterling hevdet overfor Finansavisen igår ettermiddag at de ikke kjente til uvanlig store bestillinger eller fiktive passasjernavn på vegne av flyselskapet. Men nå gjør Cimber-sjefen kuvending:

- Vi har sagt til medarbeiderne våre at de ikke får kjøpe kampanjebilletter som ikke skal brukes hos konkurrenter som Norwegian, sier administrerende direktør Jacob Krogsgaard til epn.dk.

Dermed gir han Cimber-ansatte forbud mot å sjikanere lavprisrivalen.

Ber Norwegian om hjelp
- Jeg synes det er galt at man kjøper kampanjebilletter som man ikke har til hensikt å benytte, understreker han.

Nå har Cimber Sterlings ledelse og styre bestemt seg for å iverksette en intern analyse av hva som har skjedd. Og Krogsgaard ber Norwegian om hjelp for å få saken oppklart.

Cimber-toppsjefen kritiserer også sin juridiske sjef Alex Dyrgaard for å ha kjøpt et stort antall 1-krones-billetter til den aktuelle Norwegian-avgangen.

Tøff konkurranse, men...
Anne-Sissel Skånvik i Norwegian innrømmer at flykonkurransen er tøff i Danmark.

- Det er ingen tvil om at konkurransen er hard, men vi er for konkurranse. Men det Cimber Sterling her har gjort har ingenting med konkurranse å gjøre. Å drive forretning på denne måten savner sidestykke - jeg har aldri hørt om tilsvarende, sier informasjonsdirektøren.

- Sånt kan man rett og slett ikke tillate seg. Og det er så spesielt at jeg neppe tror det vil bre om seg. Jeg håper og tror at dette ikke vil skje igjen. Vi skjønte fort at det var snakk om falske bookinger da flyene var fullbooket, men ingen passasjerer dukket opp. Men da vi sporet opp bestillingene, ble vi ikke mindre sjokkerte over hvem som sto bak, sier Skånvik.

Les også: Norwegian vil selge flere 1-krones billetter

SAS-piloter i cockpit-krangel

SAS-aksjon utsatt
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.