- Nei, dette liker ikke SAS. De liker jo ikke å ha konkurranse. Jeg sier heller at hvis vi ikke greier å ha konkurranse, blir du aldri skjerpet heller, sier en reiseklar Bjørn Kjos til DN.no.
Infosjef Knut Morten Johansen i SAS ler av det han hører.
- Han mener det, ja. SAS har flydd over Atlanteren og til Asia med konkurranse i en årrekke allerede. Vi har operert med lave, faste priser der mat, bagasje, seteplasser og alt er inkludert. Vi ønsker Norwegian gratulerer med dagen, men dette er ikke snakk om en prisrevolusjon, sier Johansen til DN.no.
Billetter til 2.000 kroner
Kjos er likevel sikker i sin sak: Norwegians inntog i langdistansemarkedet vil bety billigere billetter.
- Å fly langdistanse har vært altfor dyrt og prisene skal ned. De billigste billettene New York - Oslo bør ikke ligge mye over 2.000 kroner tur/retur, hevder han.
- Inkludert alle ekstrakostnader som følger av bagasje og lignende?
- Til den prisen skal du kunne ha med deg en liten trillekoffert inn på flyet, slik jeg har i dag.
Mye planlegging
På vei inn på New York-flyet torsdag, legger ikke Kjos skjul på at ventetiden har vært lang.
Flyselskapet startet for første gang planleggingen med langdistanseflyvingene før finanskrisen, men la planene på is på grunn av de vanskelige forholdene.
- Bare bestillingstiden på Dreamliner-flyene er to år, så nå har vi jobbet med dette i en tre års tid, sier Kjos.
- Å være her i dag er fantastisk.
Øker inntjeningen
Det er liten tvil om at Norwegian har mye å glede seg over om dagen.
Flyselskapet Norwegian fikk et driftsresultat før nedskrivninger på 189 millioner kroner i årets første kvartal. Det er et oppsiktsvekkende resultat, tatt i betraktning at første kvartal normalt er et svakt kvartal for flyselskapene.
- Vi er nødt til å tjene så mye penger. Dersom vi skal greie å realisere det vi har planer om fremover, må vi nok øke inntjeningen også. Normalt skal du jo greie å øke inntjeningen med økt volum, sier Kjos.
Nowegian-sjefen synes riktignok det er vanskelig å si noe sikkert om fremtiden.
- Det eneste jeg vet er at de neste to årene har vi åtte Dreamliner-fly i sving. Og vi har ikke tenkt til å stoppe der. De fleste flightene vil etterhvert gå fra Asia, vi ser også på andre store markeder, sier han.
Tidligere har Kjos uttalt at Norwegian vil ha ned mot 50 prosent lavere kostnader enn SAS på langdistanseflyvninger.
- Det er fremdeles et realistisk mål, men vi er avhengig av Dreamliner-flyene for å klare det.
Uten Dreamliner
Norwegian-sjefen innrømmer at det er med en viss skuffelse han setter seg på flyet til New York torsdag kveld.
- Jeg skulle selvfølgelig gjerne hatt Dreamliner-flyet her i dag.
Boeing skulle etter planen levere det første Dreamliner-flyet til Norwegian i april, men problemer, blant annet med en battericelle, førte til at Boeing ikke greide å levere til avtalt tidspunkt.
Etter forsinkelser i flere omganger får Norwegian Air Shuttle levert sitt første Boeing 787-Dreamlinerfly i slutten av juni.
I mellomtiden leaser Norwegian to langdistansefly av typen Airbus A340-300. Flyene vil bli brukt på Norwegians ruter til New York og Bangkok. Sistnevnte rute har oppstart på lørdag.
Les mer:
Nå får han flyet sitt
<b>Nå kommer Norwegians norske bonusprogram</b>
Disse Norwegian-tallene har du aldri sett før
- Det er jo grisedyrt å fly langt!
- Liker å være et skritt foran
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.