- Når man tar store sjanser, er det som å blåse opp en ballong. Den kan sprekke, og da går det til helvete på et tidspunkt. Å sitte med styrelederansvar er absolutt høyrisikosport, sa Bjørn H. Kise på Styredagen i Oslo i dag. Her fortalte han om utfordringene ved å være styreleder for et hurtigvoksende lavprisflyselskap.
Er det noen som er vant med å ta sjanser, er det Bjørn H. Kise, som har vært styreleder i Norwegian fra dag 1.
- Situasjonen for 11 år siden, da Norwegian kom på vingene som lavprisflyselskap, var ganske spesiell. Vi måtte utfordre monopolet, og egenkapital var ikke akkurat noe vi hadde mye av. Men vi valgte å satse, og var klare på hva som var de avgjørende suksessfaktorene, sier han.
Gjennom investeringsselskapet HBK Invest eier Norwegian-sjef Bjørn Kjos og forretningspartnerne Tore Kjos og Bjørn H. Kise 26,99 prosent av Norwegian, som har hatt en formidabel vekst på Oslo Børs.
Bjørn Kjos eier 84,13 prosent av HBK Invest. Bjørn H. Kise og Tore Kjos eier henholdsvis 8,23 og 7,63 prosent av aksjene.
I årsregnskapet ble de om lag 9,5 millioner Norwegian-aksjene selskapet eier verdsatt til over 1,4 milliarder kroner i virkelig verdi ved utgangen av fjoråret. Etter nok en eventyrlig periode på Oslo Børs, har Norwegian-verdiene steget ytterligere. Hittil i år har aksjen steget 57 prosent.
- Markedet er dynamisk
Tilbake til hva Kise mener er avgjørende for å lykkes:
- Vi måtte ha driftskunnskap og kompentente nøkkelpersoner, jeg var veldig opptatt av at vi måtte ha en "break even"-forståelse ganske kjapt - og prise oss ned for å få volum. For å greie å få "break even" må du kjapt og brutalt ned i pris, ned på halve prisen av konkurrentene med én gang, forklarer Bjørn H. Kise.
- Du må ha en omsetnings- og inntektsvekst raskt, ta markedsandeler og utvide markedet. Noe av hemmeligheten bak Norwegians suksess er at vi så markedet som dynamisk og ikke statisk, sier styrelederen.
Bjørn H. Kise sa ja til gigantbestillingen på 222 fly som har vakt oppsikt i luftfartsbransjen verden over.
- Hvordan kunne styret gå med på å bestille 222 nye fly? Ja, det spørsmålet har jeg fått en del ganger. Vi forhandlet frem gode vilkår hos både Airbus og Boeing. Hvilken leverandør skulle vi velge? Til slutt sa jeg: Vi tar begge! Vi fikk så gunstig pris og så gunstige finansieringsgarantier at det ville lønne seg å kjøpe alle, så kunne vi eventuelt lease ut de flyene vi ikke trengte hvis det ble for mange, sier Bjørn H. Kise.
Slik lykkes styret
Noen analytikere har fryktet at Norwegian har tatt seg vann over hodet med å bestille så mange fly. Det tror ikke Kise. Han mener nye fly er helt avgjørende for lønnsomheten.
- Lavprisflyselskapene har revolusjonert luftfarten og kostnadene må ytterligere ned. Da er det nødvendig å ha drivstoffeffektive fly. Norwegian kommer ikke ned på Ryanairs kostnadsnivå, men det er heller ikke målet. Men vi er ikke så langt unna, sier Kise.
Norwegian faset inn 13 fabrikknye Boeing 737-800 i 2012. Utskiftingen av flyflåten fortsatte i 2013, hvor Norwegian i tillegg til 14 nye 737-800 også har fått og får levert de tre første Boeing 787 Dreamliner som benyttes på langdistanserutene. Det er bare en brøkdel av flybestillingen Norwegian gjorde ifjor på totalt 222 fly. I tillegg har Norwegian opsjon på ytterligere 150 fly.
Les mer om Norwegians flybestilling her: Norwegian kjøper fly for 127 mrd
I dag ramset Kise opp det han mener er kriteriene for godt styrearbeid:
- Sammensatt kompetanse, beslutningsdyktighet, fleksibilitet, ansvarlighet og kontinuitet er veldig viktig. Dessuten kan du definitivt ikke ha høydeskrekk!
Les også: - Luftfart er fortsatt sexy
<b>- Misunnelse er den største driften hos altfor mange</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.