Norwegian har valgt å forlenge kampanjen etter at selskapet fant ut at store mengder av de 3.000 kampanjebillettene ble kjøpt opp av Cimber Sterlings ansatte.
- Når vi nå ser at en stor del av billettene ble kjøpt opp av ansatte i Cimber Sterling, vil vi forlenge kampanjen slik at vanlige kunder igjen får sjansen til å kjøpe billigbilletter, sier pressetalsmann Karl Peter Gombrii i Norwegian.
Fiktive navn
Norwegian-ledelsen raste mot danske Cimber Sterling etter at det kom fram at lavpriskonkurrenten hadde kjøpt en del av de 3.000 billettene.
- Vi ble mistenksomme da 118 passasjerer ikke møtte opp til den første flygingen mandag morgen. Flyet var fullbooket, forteller Gombrii.
Les også: Norwegian lurt trill rundt
Da Norwegian gikk inn i bestillingene, fant de ut at en stor del av billettene i hele kampanjeperioden var betalt med kredittkort tilhørende ansatte hos konkurrenten. Billettene var bestilt i mange fiktive navn, som Donald Duck og navnet til Norwegians egen toppsjef, Bjørn Kjos.
Også tirsdag ble Norwegian rammet av samme fremgangsmåte. Selskapet fant 160 billetter fordelt på tre flyginger som Norwegian mener kan spores til ansatte i Cimber Sterling. Norwegian avbestilte disse billettene slik at reelle kunder kunne få tilgang til dem.
Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik vil overfor nyhetsbyrået Reuters ikke slå fast hvor mange billetter totalt som ble bestilt under falske navn mandag og tirsdag, men sier det er mer enn 650.
- En person bestilte 458 billetter, en annen 100, og to bestilte mer enn 50 billetter hver. To styremedlemmer i Cimber bestilte 18 billetter, sier hun.
Innrømmet
Cimber Sterlings toppsjef, administrerende direktør Jacob Krogsgaard, avviste tirsdag morgen at ansatte i selskapet hadde kjøpt billetter for å lage problemer for konkurrenten. Senere på dagen innrømmet han det, og beklaget saken.
Les også: Norwegian-rival får sjikane-forbud
- Jeg har ringt til Bjørn Kjos og beklaget hendelsen, sier Krogsgaard i en uttalelse.
Krogsgaard sier at det ikke er noen fra ledergruppen i selskapet som har kjøpt billetter, og han avviser at selskapets ledere har oppfordret andre ansatte til å gjøre det. Han understreker at en slik fremgangsmåte ikke er i tråd med Cimber Sterlings filosofi. Han vil nå foreta en intern undersøkelse i selskapet for å finne ut hva som har foregått.
Ordner opp
Karl Peter Gombrii i Norwegian sier at selskapet nå gjennomgår passasjerlistene på resten av flygingene denne uken for å avsløre falske bestillinger. Norwegian har ikke tatt stilling til om det kan reageres juridisk eller på annen måte etter det som er skjedd.
Norwegian utvidet nylig sitt rutenett i Danmark, og de to selskapene er harde konkurrenter på innenriksflyginger. Norwegian flyr tre ganger i uken mellom København og Karup. Billigtilbudet skulle i utgangspunkt gjelde denne uken, men utvides nå til å gjelde neste uke. (©NTB)
Norwegian-rival får sjikane-forbud (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.