Grytidlig lørdag morgen ble det brudd mellom Norwegian og pilotene hos Riksmekleren. De kom ikke til en enighet, selv etter 16 timers mekling.
Lørdag klokken 13 holdt Norwegian-sjef Bjørn Kjos pressekonferanse på Norwegians hovedkontor på Fornebu.
- Det er en forferdelig trist situasjon. Det er vanvittig, sa Kjos til pressen.
Les mer her: Norwegian-sjefen: - Helt umulig krav vi ikke kunne gå med på
Minutter før pressekonferansen lørdag sendte Parat ut en pressemelding hvor de skriver at de har invitert Norwegian til forhandlinger klokken 15, og samtidig sendt et mottilbud. Kjos er ikke kjent med innholdet i mottilbudet, men understreker at Norwegian gladelig møter til nye forhandlinger.
- Det mottilbudet må ha kommet mens jeg har stått her, så det vet jeg ingen ting om. Vi har sagt oss villige til å forhandle hele tiden, det er 130.000 passasjerer som står ute der berørt. Vi må få slutt på denne meningsløse streiken, sier han til DN.
Trodde på løsning
Fra klokken 13 fredag og til klokken 5.30 lørdag morgen satt partene i konflikten under forhandlinger hos Riksmekleren. Kjos peker på at han trodde de endelig skulle komme til enighet.
- Jeg trodde vi hadde løsningen. Men så kom det opp et nytt krav om at vi skulle garantere 110 årsverk som vi ikke har i Skandinavia i dag. Vi har for mange årsverk i Norge, det løser vi på den måten at vi garanterer dem lønn, pensoner og forsikringer som de kan ta med seg ut på europeiske baser i tre år fremover, i den grad vi må nedbemanne i Skandinavia, sier Norwegian-sjefen.
Han påpeker at det hele er en vanskelig situasjon for selskapet.
- Det er vanskelig å se når du har for mange i dag hvordan du skal løse å garantere for 110 årsverk som du ikke en gang har i dag, sier Kjos.
Bare tapere
Hvor lenge Norwegian har råd til at streiken fortsetter mener han er vanskelig å si. Men selskapet har i alle fall ikke råd til å godta pilotenes siste krav.
- Vi kan hvertfall ikke garantere for 110 årsverk vi ikke har, det er den sikre veien til skifteretten. Heldigvis er Norwegian et sterkt konsern. Det som er meningsløst er det som rammer passasjerene, sier Kjos.
Streiken fører til at Norwegian mister mange kunder. Kundene tørr ikke bestille billetter, når store deler av avgangene blir kansellert. Kjos legger ikke skjul på at streiken tærer på selskapets rykte.
- Ingen streiker er gode for omdømmet. Det er bare tapere i en streik. Spørsmålet er skal du overleve som et selskap, eller skal du ikke. Du kan ikke gå inn på avtaler som gjør at du ikke overlever som selskap, det er meningsløst, understreker han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.