Norwegian hevder at selskapets vekst internasjonalt har sørget for å holde Ryanair og EasyJet unna innenriksmarkedet i Norge.
Norwegian-ledelsen føler seg urettferdig behandlet i debatten om selskapets internasjonale satsing.
I et intervju med forskere fra Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik at norske myndigheter ikke har tatt inn over seg hvor tøff konkurransen er i internasjonal luftfart.
– Det vi har fortalt om den globale konkurransen, har ikke sunket inn. Hvis vi skulle vært en liten operatør i Skandinavia, ville vi ikke vært konkurransedyktige i fremtiden. Ryanair og EasyJet ville tatt oss ut, og SAS ville vært borte uten pengestøtten. Dette har mange politikere ikke tatt inn over seg. De vil ikke forstå det, sier Skånvik i rapporten «Framtida til norsk luftfart» som ble publisert denne uken.
Høyt støynivå
Kommunikasjonsdirektøren mener at fagforeningene får lov til å styre debatten:
– Vi er rimelig overrasket over at vi må kommentere utspill fra Parat hele tiden, sier Skånvik – som i den forbindelse etterlyser en dypere forståelse hos norske myndigheter.
Skånvik sier videre at fagforeningene holder et for høyt støynivå «med tanke på hvor bra de har det» – og legger til at «mediene har hjulpet fagforeningene godt».
Samtidig avviser hun at Norwegian kun etablerer nye baser ut fra hvor det er lavest lønninger, men ut fra hva som er potensielle markeder. Og da er det et poeng å tilby «gode, men lokale lønninger».
USA-debatt
Norwegian kritiseres av konkurrenter og fagforeninger for å bruke innleid mannskap fra Asia på ruter i Europa og mellom Europa og USA. Overfor det amerikanske samferdselsdepartementet blir det hevdet at Norwegian på denne måten undergraver en sunn og rettferdig konkurranse.
Skånvik sier til forskerne at dette ikke er noe nytt. Selskap som SAS og Lufthansa lar sine alliansepartnere fly på lokale vilkår, uten at det blir bråk av det. Norwegian får derimot kritikk når de vil fly kundene selv – men på lokale vilkår.
– Hva er problemet med at vi flyr selv med vår logo, sier hun i rapporten.
Utfordrer
Seniorforsker Anders Underthun i AFI sier at Norwegian hele tiden forsøker å teste ut mulighetene.
– De har skaffet seg et mulighetsrom ved å etablere baser rundt om i Europa og i Asia. Dette reagerer andre selskaper på fordi de mener det bryter med luftfartsavtalen som regulerer trafikken mellom USA og Europa. Denne diskusjonen er ikke over, men det som er helt klart, er at Norwegian har funnet en helt ny måte å utfordre fullservice- og nettverksselskapene på, sier Underthun.
Flere veier
Forskerne mener at Norwegian ikke er et helt typisk lavkost-selskap. For eksempel har fagforeningene hatt en plass i selskapet, i motsetning til hos Ryanair. Norwegian satser dessuten ikke utelukkende på «nummer 2-flyplasser» og et barbert servicenivå.
Samtidig har Norwegian hatt flere konfrontasjoner med fagforeningene og økt graden av innleid arbeidskraft de siste årene.
– Det er ikke gitt at en slik konfrontasjonslinje er bærekraftig. Høyt konfliktnivå og innleie kan svekke kvalitet og image. Den amerikanske lavprisgiganten Southwest har på motsatt side gode erfaringer med et svært nært samarbeid med sine fagforeninger. Derfor er det ikke gitt at aktører i lavprisbransjen, som Ryanair, vil forbli fagforeningsfiendtlige. De kan bli presset ut av en slik strategi, gjennom lover, press fra fagbevegelsen og forbrukermakt, sier Underthun. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.