«Norsk Cockpitforbund anmelder med dette Norwegian Air Shuttle ASA (Norwegian) for brudd på utlendingslovens krav til at besetningen om bord på norsk-registrerte fly må ha gyldig oppholdstillatelse i Norge», het det i brevet som forbundet i dag leverte hos politiet.
Etter utlendingslovens paragraf 108 tredje ledd bokstav a er det belagt med straffeansvar å bruke arbeidskraft som ikke har gyldig oppholdstillatelse i Norge. Strafferammen er bot eller fengsel inntil to år.
- Dette er nok et forsøk fra konkurrentens fagforening på å stikke kjepper i hjulene på Norwegians internasjonale virksomhet, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til DN.
Norsk Cockpitforbund representerer blant annet 312 piloter i Norske SAS-flygeres forening (NSF).
- I løpet av de siste årene har Norwegian sysselsatt flere tusen nye medarbeidere i Europa blant annet gjennom etablering av nye baser. Vi har også ansatt flere hundre nye medarbeidere i USA og Thailand. I tillegg kommer alle de nye arbeidsplassene som har blitt skapt gjennom økt turisme, særlig fra USA. Mener Norsk Cockpitforbund at det blir flere europeiske arbeidsplasser ved at deres egen arbeidsgiver bruker Thai Airways på flyvninger mellom Bangkok og Oslo? spør Sandaker-Nielsen.
«Rimelig grunn» til å etterforske
Norsk Cockpitforbund peker i anmeldelsen på at Norwegian registrerte flere av sine Boeing Dreamlinere i norsk register før sommeren 2015. Siden 16. juni 2015 skal disse ha brukt besetning uten gyldig oppholdstillatelse i Norge.
«Medlemmer av Norsk Cockpitforbund har observert Norwegian-fly på Gardermoen med besetning hovedsakelig fra land utenfor EU. Norwegian har også bekreftet bruk av blant annet thailandsk besetning på norsk-registrerte fly overfor media», skriver forbundet.
«Det foreligger på denne bakgrunn «rimelig grunn» til å etterforske saken, og straffeforfølge Norwegian», understreker forbundet.
Flyene på den irske driftstillatelsen kan ikke fly til USA, siden Norwegian ikke har amerikanske myndigheters tillatelse.
Lavprisflyselskapet har nå ventet i 21 måneder på å få grønt lys fra transportdepartementet.
Norsk Cockpitforbund mener at norskregistrerte fly er å oppfatte som norsk territorium, og derfor må Norges utlendingslovgivning gjelde om bord i flyene. Det betyr at alle ikke-europeere som jobber på et norskregistrert fly må ha arbeids- og oppholdstillatelse for å få lande i Norge, overnatte på hotell og deretter fly videre.
I selskapet Norwegian Long Haul er en stor del av de ansatte på Dreamliner-flyene fra Asia og USA.
Lasse Sandaker-Nielsen påpeker at Norwegian er et internasjonalt selskap som konkurrerer globalt.
- Våre langdistanseruter betjenes av våre baser i USA, Storbritannia og Thailand - ikke skandinaviske baser, sier han.
- Hinsides enhver fornuft
Norwegian varslet tidligere i år mulig søksmål mot staten dersom dagens regjering følger den forrige regjeringens tolkning av den særnorske utlendingsforskriften med krav om at alle ikke-europeere som jobber på et norskregistrert fly skal ha arbeids- og oppholdstillatelse for å lande i Norge, overnatte på hotell og deretter fly tilbake til for eksempel USA.
- Vi ønsker samme behandling som våre internasjonale konkurrenter. Dersom myndighetene seriøst skulle mene at vårt amerikanske personale i Florida og New York ikke skal få lov å lande på norske flyplasser uten arbeids- og oppholdstillatelse, så er det stikk i strid med den forståelsen vi har av regelverket, og ikke minst er det hinsides enhver fornuft i en global konkurranse, sier Sandaker-Nielsen.
Han mener det faller på sin egen urimelighet å påstå at Norwegian undergraver norske arbeidslivsbestemmelser.
- Amerikanske medarbeidere i New York eller Fort Lauderdale får selvfølgelig amerikanske lønns- og arbeidsbetingelser. Våre britiske medarbeidere i London får selvfølgelig britiske lønns- og arbeidsbetingelser, sier han.
Les også:
Byr 70 milliarder for oljeletingsselskap
Asia i dag: Kina under nytt press
Bratt oljefall mandag
Se DNtv: Ekslusivt: Møt mannen bak Popcorn Time
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.