Litt over klokken åtte mandag morgen skjønte forsamlingen hos advokatfirmaet BA-HR på Tjuvholmen i Oslo at det gikk mot løsning i Norwegian-streiken. Mens gjestene på hotellet The Thief over gaten var i ferd med å våkne og dro fra gardinene, gikk siste tilbud fra Norwegian til de kabinansatte via epost.
Fra BA-HRs styrerom i fjerde etasje forsøkte en liten delegasjon å få en avtale med de streikende.
– Det går i bølger. Bare et kvarter før løsningen lå på bordet, så det mørkt ut. Så kom en siste endring i forslaget på plass, og det ble sendt over. Da var det klart, sier partner Tarjei Thorkildsen i BA-HR.
Han ledet forhandlingene for Norwegian sammen med selskapets HR-direktør Gunnar Martinsen og direktør for datterselskapet Norwegian Air Norway as, Geir Steiro.
Norwegian-sjef Bjørn Kjos og finansdirektør Frode E. Foss skal ha vært ofte med på telefon.
«Utvekslet tekster»
Svært få visste at Norwegian hadde gjenopptatt forhandlinger med de kabinansatte etter at meglingen brøt sammen 6. mai. Situasjonen var fastlåst, streiken gjorde at billettsalget stupte, og en opptrapping kunne skje innen kort tid.
For selskapet hastet det å finne en løsning, og forhandlingene kom i gang søndag på utradisjonelt vis.
– Det vanlige er at partene er i samme lokaler og går mellom fellesmøter og særmøter. Nå satt vi på hvert vårt sted og utvekslet tekster, sier Thorkildsen.
På andre siden av byen, hos fagforeningen Parat på Grønland, satt forhandlingsleder Turid Svendsen med kabinforeningens leder Marit Lindén og Parats advokater.
– Først søndag kveld ble det utvikling i forhandlingene, sier Lindén om den fastkjørte dialogen.
Også fagforeningens leder Hans-Erik Skjæggerud opplevde dialogen som svært uvanlig.
– Uformell kontakt mellom partene er ikke uvanlig, men at forhandlinger skjer via epost har jeg ikke hørt om tidligere.
– Hvorfor skjedde kontakten skriftlig?
– Partene måtte sortere ut hva som var mulig å få til. Det er ingen tvil om at det var slitasje i kontakten mellom partene etter en langdryg prosess og streik. Det er ikke sikkert at det hadde hjulpet å få inn Riksmekleren igjen nå, sier han.
To like avtaler
Kabinforeningens viktigste krav har vært en felles tariffavtale i Norge og Danmark med morselskapet Norwegian som motpart. I stedet fikk de to likelydende avtaler der to nye datterselskaper er motpart i hver avtale – Cabin Services Norway as (CSN) og Cabin Services Denmark as (CSD).
– Det viktigste er at begge avtalene har lik varighet, for da kan vi forhandle samtidig i begge landene, sier Lindén.
Kabinforeningen fikk ikke gjennomslag for forhandlingsrett om pensjon og beholder en innskuddspensjon. De fikk derimot protokollført at selskapet beklager en sms til de kabinansatte for to uker siden der omfattende følger av en streik ble listet opp få timer før brudd i meglingen.
Blant annet sto det i sms-en at over 200 danske ansatte ville bli outsourcet og leiet tilbake fra bemanningsselskapet Proffice ved streik.
– De blir outsourcet nåja, sa Kjos til DN da.
Selskapet innkalte til møter om outsourcing, men nå får de ansatte bli i konsernet.
Feiret med vin
Ifølge Thorkildsen handlet innspurten i forhandlingene mandag morgen om de kabinansatte skulle få en ettårig eller toårig tariffavtale.
– Flyselskaper har dårlig evne til å takle en streik. Til slutt forsto alle partene at det var nødvendig med en toårig avtale, sier han.
Da avtalen var klar ble den signert av partene på et møte hos BA-HR og de kabinansatte gikk videre ut på brygga.
– Det renner inn med meldinger fra kolleger. Nå skal vi feire med et glass vin, sa Lindén, etter 30 timer uten søvn.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.