Norwegian-aksjen har falt 9,71 prosent på Oslo Børs i løpet av den siste uken. Da opptrapping av den pågående streiken blant flyselskapets piloter var et faktum onsdag, var aksjeprisen på 203,30 kroner.
Dette tok seg betydelig opp da administrerende direktør Bjørn Kjos inviterte til pressekonferanse på Fornebu klokken 13.30. Snaue to timer senere hadde han snakket prisen opp til 218,40 kroner.
Styreleder Bjørn Kise i Norwegian tror ikke streiken kom helt overraskende på investorene.
- Norwegian har vært forskånet for streiker så langt, og nå har vi vært gjennom to stykker. Jeg tror ikke det er helt uventet for markedet. Det er en ganske volatil bransje, og det tror jeg markedet er ganske klar over.
Kise frykter ikke at Norwegian skal få rykte på seg for å ha overhengende fare for streik.
- Vi har vært et av de selskapene i flybransjen som har vært minst rammet av streik, sier han.
Les også: Alt du trenger å vite om Norwegian-konflikten
Professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole sier til DN at det er veldig farlig for et selskap å komme i en situasjon hvor folk tenker at «her er det en fare for streik».
- Det var situasjonen for SAS i en periode, og det var veldig vondt for SAS. Det vil ikke være bra for Norwegian dersom de kommer i en lignende situasjon, sier han.
Tre muligheter
Steen tror markedet kan komme til å tolke den pågående Norwegian-streiken på tre ulike måter:
- Hvis markedet tenker at den mulige nedsiden er et nytt operatørselskap med dårligere betingelser og lavere driftskostnader i neste omgang - så er det på en måte en oppside. Men hvis markedet tenker at dette kun innebærer tap for Norwegian over en periode, og så en ny lønnskontrakt som blir vondere enn det Norwegian ønsker og vondere enn det pilotene ønsker, så er dette i det minste et kortsiktig tap, sier professoren.
- Det tredje scenariet dreier seg om hvorvidt markedet tror at dette er et varsel om flere konflikter fremover. Det er kanskje et minst like interessant spørsmål, mener Steen.
Tror på løsning
Han tror de fleste så langt tenker at streiken er en situasjon som det blir en løsning på - uten at man går via noen konkurser eller nye selskaper.
- Dette er det mest sannsynlige scenariet. Og det betyr at selskapet gjør et tap, men de gjør et fordi de ikke er villige til å innvilge alle kravene som pilotene vil ha.
NHH-professoren har derimot liten tro på at pilotene får innvilget sitt krav om å få flyttet ansettelsen fra NAN og over i morsselskapet Norwegian Air Shuttle.
- Jeg kan ikke forstå at Norwegian skulle si ja til det, det toget er kjørt. Jeg tror de kan komme til å få gjennomslag for en del av betingelsene sine, men ikke denne. Jeg har full forståelse for at Norwegian står steilt på det, sier han.
Frykter ikke streikerykte
Administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian tror markedet vil komme tilbake.
- Markedet liker ikke usikkerhet og streik vil alltid være en usikkerhet. Og så vil det alltid være slik at aksjemarkedet vil komme fort tilbake. Når det gjelder passasjerene vil vanligvis en streik være ganske kortvarig, mener han.
Kjos frykter ikke at Norwegian vil bli ansett som et selskap med overhengende fare for streik.
- Nei, jeg tror ikke det. For å si det sånn, det som er litt tragisk er at flyindustrien generelt har vært belemret med masse streiker. I Lufthansa er det vel syvende streiken de har så langt i år. Så det gir et inntrykk om at flybransjen er en bransje som streiker hele tiden. Det er ikke bra, mener han.
- Så dere anser dere ikke som spesielt ille sammenlignet med bransjen for øvrig?
- Vi har hatt én streik tidligere i de tretten årene vi har drevet. Det er nok mer det at etikken «flyselskaper», det er noe som egentlig alltid er i streik.
LES OGSÅ: Parat: Avviser at de ikke har gitt et «pip»
- Sendte avgårde en hel pakke til pilotene i natt - hørte ikke et pip
Streikende piloter fikk tommel opp av reisende (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.