Mange flyselskaper følger ikke opp alle vedtak fra Transportklagenemnda, og ifølge statistikken er det Norwegian som kommer verst ut. Forbrukerrådet oppfordrer derfor passasjerene til å velge selskaper som ikke er «ulydige».

– De fleste passasjerene får det de har krav på, men det er ikke bra at enkelte flyselskap ikke følger vedtakene fra Transportklagenemnda, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Transportklagenemndas statistikk for 2013 viser at flypassasjerene fikk helt eller delvis medhold i 131 av totalt 412 saker. I 33 av sakene der passasjerer som klagde, vant fram, valgte flyselskapene å ikke følge vedtakene.

Dreamliner

Ifølge Forbrukerrådet gjelder omtrent halvparten av sakene Norwegian og problemer med Dreamliner-flyene. Selskapet er uenig i jussen, og vil derfor ikke betale det de skylder, sier Flønes.

Hun understreker at selv om det er lov å være uenig i et vedtak, så følger nemnda gjeldende rett.

– Da bør man også gjøre opp for seg, sier Flønes som oppfordrer flypassasjerene til å bruke forbrukermakten sin til å velge et selskap som følger Transportklagenemndas avgjørelser.

– Det må ikke lønne seg å være ulydig, fastslår hun.

Airbus

I Norwegian rister man på hodet, og understreker at disse klagene dreide seg om flygninger der passasjerene tross alt fikk erstatningsfly.

– Grunnen til at Norwegian har havnet på denne lista, er at vi er prinsipielt uenig i at vi skal gi prisavslag når vi har gitt kundene et reisealternativ. 2013 er for øvrig første gang Norwegian er på denne lista siden oppstarten i 2002, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til NTB.

– Opprinnelig skulle flygningene bli gjennomført med Dreamlinere, men på grunn av forsinkelse valgte vi å bruke erstatningsfly. Nemnda mente de reisende hadde krav på et prisavslag på 10 prosent, noe vi er uenig i, sier Sandaker-Nielsen.

Han forteller at Norwegians Dreamliner-passasjerer i disse tilfellene ble fløyet med Airbus 330 og 340 isteden.

Ironisk

– Flybytte skjer hos alle flyselskaper over hele verden hver eneste dag. Det ironiske her er jo at det er greit med buss og ikke med Airbus. Flyr man for eksempel fra Oslo til Bardufoss og man på grunn av værsituasjonen må lande i Tromsø i stedet, så setter man opp buss den siste strekningen for at passasjerene skal komme seg fram. Da får de ikke prisavslag. Men de skal ha krav på prisavslag når de må fly Airbus istedenfor Dreamliner. Transportklagenemndas konklusjon er veldig spesiell, fastslår Sandaker-Nielsen.

Han understreker at Norwegians kunder får den kompensasjonen de har krav på ved kraftige forsinkelser, og legger til at selskapet også har gitt kunder såkalt goodwillkompensasjon som plaster på såret ved flere tilfeller.

Lavprisselskaper

På Transportklagenemndas statistikk følger WizzAir på plassen bak Norwegian med fem vedtak de har valgt å ikke følge, mens både Vueling og Ryanair har to.

– Skal man trekke en konklusjon, ser det ut som at det er selskap som markedsfører seg som lavprisselskap, som ikke følger vedtakene. Kjente merkenavn som SAS, Lufthansa, British Airways og KLM glimrer med sitt fravær fra listene over dem som ikke følger vedtakene, påpeker Flønes. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.