Flypassasjeravgiften vil kvele etterspørselen, sier han til Finansavisen.

– Vi har allerede sett konsekvensene på Rygge. De marginale rutene forsvinner, og da er det ikke lønnsomt å bygge en tredje rullebane, sier Kjos.

Uenig

Konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor er uenig i utspillet, selv om han er enig i at avgiften er uheldig for Norges konkurranseevne.

– For oss har det aldri vært noen tvil, en tredje rullebane bør bygges uavhengig om flypassasjeravgiften opprettholdes eller ikke, sier han. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: Helgesen mener luftfarten må bidra til klimakutt
 

Blåser i flyavgiften - nordmenn reiser som aldri før  

Miljødirektoratet sier nei til ny rullebane på Gardermoen

Oslo ønsker ikke ny rullebane på Gardermoen

Følg markedet på DN Investor