Torsdag legger lavprisflyselskapet Norwegian frem sine resultater for tredje kvartal, og analytikerne venter et resultat før skatt på nesten 1,3 milliarder kroner.

Det viser gjennomsnittet av estimater SME Direkt har hentet inn for TDN Finans blant ti analytikere.

Driftsresultatet ventes også til 1,3 milliarder, mens omsetningen ventes til 7,3 milliarder kroner.

Til sammenligning havnet fjorårsperiodens resultat før skatt på en halv milliard.

- 2014 var et forferdelig år. For det første slet Norwegian med store etableringskostnader som følge av langdistansesatsingen, dessuten var det et voldsomt prispress i Norden. Billettprisene var så lave ifjor at situasjonen var uholdbar, sier SEB-analytiker Kenneth Sivertsen til DN.

- Fortsatt veldig billig å fly, men...

Nå er situasjonen en annen, selv om Sivertsen venter tøffe forhold i luftfartsbransjen både i 2016 og 2017.

- Det er litt mer sunne forhold nå. Selv om det fortsatt er veldig billig å fly, har billettprisene kommet såpass opp at flyselskapene tjener penger igjen, sier han.

SEB-analytikeren har løftet Norwegian-estimatet for helåret 2015 kraftig siden begynnelsen av året.

- 2015 har utviklet seg sterkt på grunn av at billettprisene er overraskende mye høyere enn jeg trodde de ville bli. Det gjenspeiler seg også i aksjekursen til Norwegian, som lå på rundt 240 kroner ved påsketider og omtrent 340 kroner nå. De neste par årene vil bli volatile, men ser man frem mot 2018 tror jeg selskapet vil være i en veldig solid posisjon, sier Sivertsen.

Han peker på at ledelsen har vært fremoverlent og våget å investere stort i fly i en periode da flyselskaper flest var langt mer forsiktige. Dette har ført til at de andre spillerne som kunne gjort det vanskelig for Norwegian - som Ryanair - har måttet utsette sine langdistansesatsinger, fordi det ikke finnes nok fly på markedet.

Imponerende fyllingsgrad

Og det er nettopp på langdistanse Norwegian virkelig vil gjøre det sterkt fremover, ifølge Sivertsen.

Analytiker Kenneth Sivertsen i SEB.
Analytiker Kenneth Sivertsen i SEB. (Foto: Brian Cliff Olguin)
 

- Norwegian slet veldig med Dreamliner-problemer i starten, men nå tjener de penger på langdistanse og har en imponerende fyllingsgrad på 97 prosent. Det er ekstremt sterke tall. Selskapet vil tjene enda mer når de får inn flere fly de neste årene, for på langdistanse har de fordelen av å ha lave kostnader sammenlignet med andre langdistanseselskaper, sier SEB-analytikeren.

Norwegian flyr i dag åtte Boeing 787 Dreamlinere på sine langdistanseruter, mens ytterligere fire ventes det kommende året. Innen 2018 vil Norwegian ha 18.

- Vi kunne lett fly 40-50 Dreamlinere i det markedet vi ser i dag, sa Kjos på et investorseminar i regi av DNB Markets tidligere i høst: - Vi kunne lett flydd 40-50 Dreamlinere

Oppjusterer estimatene kraftig

På kortdistanse blir det tøffere, tror Kenneth Sivertsen.

- Markedet i Europa vil fortsatt være preget av høy konkurranse, ettersom lavprisaktører som Easyjet og Ryanair vil bidra til å holde prisene lave, sier Sivertsen.

Norwegian leaser nå ut 12 Airbus 320Neo-flymaskiner som selskapet tar levering på de neste tre årene, noe som gir lavprisflyselskapet nok et ben å stå på, påpeker han.

Les mer her: Norwegian leaser ut 12 fly

Estimatene SME Direkt har hentet inn for TDN Finans i forkant av tredjekvartalstallene viser at helårsanslagene for driftsresultatet er oppjustert med rundt syv prosent for 2015 og 2017, og nesten 14 prosent for 2016 - sammenlignet med forventningene før forrige kvartalsrapport.

DNB Markets venter at Norwegian vil legge frem første guiding for enhetskostnader og kapasitetsvekst i 2016, samt ytterligere oppdatering rundt mulige leasingavtaler.

Les også:

Apple avslører hemmelige strømmetall

Oljeprisene stiger i forkant av lagertall fra USA

Statoil sier opp 135 ansatte i USA

Se DNTV: Slik skal norsk næringsliv redde klimaet

Slik skal norsk næringsliv redde klimaet.
Jens Ulltveit-Moe leverer tirsdag en rapport til Erna Solberg om hvordan næringslivet kan redusere utslippene.
01:31
Publisert:
 

 

 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.