I dag klokken 8.30 tikket smsen fra Norwegian inn om at flyet fra Oslo til Fort Lauderdale i Florida som skulle tatt av klokken 15.40 lørdag var utsatt til søndag morgen klokken 5.00. Dreamliner-flyet har plass til 291 passasjerer og flyr stort sett med tilnærmet fullt belegg over Atlanterhavet.
Frykter cruiset går i vasken
DN har snakket med et reisefølge på fire personer som skal rekke en cruiseavgang fra Fort Lauderdale.
De reagerer sterkt på at de først lørdag fikk beskjed om utsettelsen.
- Dette er svært dårlig av Norwegian som reduserer våre muligheter for å finne alternative måter å rekke våre forpliktelser i USA, skriver den ene passasjeren i en epost. Allerede nå kan han konstatere at hotellovernattingen i Fort Lauderdale var bortkastet.
Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian bekrefter at selskapet har kjent til problemene som har skapt dagens forsinkelse i flere dager.
- Som et resultat av tekniske utfordringer tidligere i uken har vi dessverre ikke klart å hente oss inn igjen helt ennå. Det er flere langruter som er forsinket. For norske passasjerer gjelder det i hovedsak ruten mellom Oslo og Fort Lauderdale, sier han.
Ikke ideelt
- Vårt mål er selvfølgelig å informere passasjerene om uregelmessigheter så fort vi vet at flyet blir forsinket. Men det er også slik at vi gjør det vi kan for å hente inn forsinkelser, gjør omrokeringer eller setter inn ersatningsfly, fortsetter informasjonssjefen og legger:
- I en ideell verden skulle vi selvfølge ha sagt fra tidligere. Vårt mål og det som står i våre retningslinjer er at passasjerene skal informeres så fort vi vet når flyet skal gå og hvor lang forsinkelsen blir.
Det var på onsdag Norwegian fikk tekniske problemer på to av sine Dreamliner-fly.
- Det ene ble rettet opp ganske raskt. Men med det andre flyet tok det ganske lang tid, sier Sandaker-Nielsen og legger til at begge flyene nå er tilbake i drift.
Opprinnelig var Norwegians mål at alt skulle være i rute i dag, men ettersom det ene flyet tok lengre tid å reparere og et erstatningsfly også ble forsinket, ligger selskapet fortsatt etter skjema. Nå er målet i komme i rute i løpet av helgen.
- Kan Norwegian tilby passasjerene noen kompensasjon om de mister cruiseavgangen sin?
- Vi følger regelverket for passasjerrettigheter og de sier ikke noe om det. Men i slike tilfeller oppfordrer vi passasjerene til å ta direkte kontakt med oss så vi får vurdert hvert enkelt tilfelle individuelt, sier informasjonssjefen.
Forsinkede Norwegian-passasjerer får ikke erstatning
Av frykt for å miste cruiset har reisefølget funnet en annen løsning.
- Vi tar ikke sjansen på å vente til i morgen tidlig og har fått booket om med Norwegian fra Bergen til New York, som også er forsinket. Så får vi ta overnatting der og et tidlig fly videre til Florida for egen regning, skriver passasjeren, som ønsker å være anonym, i en epost til DN.
Dårlig timing
Den siste ukens forsinkelser kommer svært ubeleilig for Norwegian. Selskapet åpner i dag sin direkterute mellom Bergen og New York og hadde håpet på en helt annen start.
Dreamliner nummer fem settes inn i trafikk i neste uke, og ytterligere to fly av samme type er ventet levert før sommeren.
- Jo større flyflåten blir, jo større fleksibilitet får vi. Det ser vi frem, sier Norwegians informasjonssjef.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.