Styret i Norwegian Air Norway (NAN) har i et ekstraordinært styremøte besluttet å etablere nye datterselskaper i Norge, Sverige og Danmark for de skandinaviske pilotene i selskapet.
Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud mener Kjos ikke forholder seg til spillereglene i arbeidslivet når han vil splitte selskapet som pilotene er ansatt i mens de er i streik.
Norwegian-sjef Bjørn Kjos sier på sin side at selskapet har fått forsikringer om at han er på juridisk trygg grunn når han splitter opp gruppen av skandinaviske piloter.
– Vi har hatt juridisk kompetanse inn i dette. Jeg har ikke noen mulighet til å vurdere det juridiske selv, men vi har fått klar beskjed om at vi er på juridisk trygg grunn, sier Kjos til NTB.
– Liten tvil
Konsernsjefen ser ingen grunn til å frykte at grepet som overraskende ble kunngjort torsdag, skal få et etterspill i rettsvesenet. Fagforbundet Parat mener oppsplittingen er i strid med arbeidsmiljøloven, avtaleverk og regler for hva man har lov til å gjøre under en streik.
– Det er liten tvil hos oss om den juridiske holdbarheten i dette, sier Kjos.
Tonen mellom partene i streiken er om mulig enda mer uforsonlig etter at styret vedtok å etablere tre underselskaper – i Norge, Sverige og Danmark – hvor pilotene skal bli ansatt.
Kjos beskriver den fastlåste konflikten som «grusom», men understreker at det nå blir opp til hvert enkelt land.
– Nå får hvert land bestemme hvorvidt danskene vil noe annet enn svenskene eller den norske. Vi har ikke noe problemer med å forhandle med Parat eller med alle landene. Nå får de enkelte landene selv bestemme hvordan de vil ha det. Det vi vil ha, er en løsning på streiken, sier Kjos til TV2 torsdag kveld.
- Les også: Parat: Ikke mulig å splitte pilotkorpset
- Ikke positivt
NHH-professor Tor W. Andreassen kan ikke se at Norwegian løser det grunnleggende problemet med torsdagens melding.
– Pilotene har ønsket å definere Norwegian som sin hovedarbeidsgiver. Dagens melding endrer ikke noe av det prinsipielle fra debatten - at det er urettmessig at pilotene er i et selskap som er underleverandør til morselskapet, sier professoren til DN.
– Nå er det «chicken game». Det er åpenpart at selskapet står på spill. Her er det være eller ikke være. Den første som blinker har tapt, mener Andreassen.
Fafo-forsker Kristin Alsos er enig. Norwegians siste trekk kan vanskelig føre partene noe nærmere hverandre, understreker hun.
– Det er ikke positivt for forhandlingsklima mellom partene at det skjer denne type selskapsendringer midt under forhandlinger. Jeg tror ikke dette er noe som bidrar i positiv retning, sier Alsos til DN.
Siste nytt i saken:
Parat: Ikke mulig å splitte pilotkorpset
Fafo-forsker: - Ikke positivt for forhandlingsklima mellom partene
Norwegian-aksjen rett opp etter børspausen
- Det samme med en annen smak
Norwegian etablerer nye pilotselskaper i Skandinavia
Les også: Alt du trenger å vite om Norwegian-konflikten (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.