Styret i Norwegian Air Norway (NAN) har i et ekstraordinært styremøte i dag besluttet å etablere nye datterselskaper i Norge, Sverige og Danmark for de skandinaviske pilotene i selskapet.
Virksomhetsoverdragelsen innebærer at alle piloter overføres i respektive pilotselskaper.
Det er ikke klart hvordan dette vil påvirke streiken.
Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian sier at pilotene er flyttet fra Norwegian Air Norway as (NAN) til tre ulike datterselskaper i form av en virksomhetsoverdragelse, og at kollektivavtalen i NAN vil bli videreført i alle tre selskapene.
– Vi har gjort et intenst forsøk på å få pilotforeningen og Parat til et forhandlingsmøte hos Riksmekleren senest natt til torsdag, men det lot seg ikke gjøre. Det har vært en risiko for at NAN skulle gå konkurs hvis denne konflikten dro ut i tid, sier Skånvik.
Det betyr at alle skandinaviske piloter i verste fall ville vært uten jobb. Nå får pilotene i hvert land en mulighet til å påvirke sin egen fremtid, forklarer hun.
Norwegian åpner for at det kan komme ulike løsninger på bordet for hvert enkelt land. Skånvik sier at enkelte piloter både i Norge, Danmark og Sverige har meldt til selskapet at de er redde for at konflikten skal ramme arbeidsplassene deres.
– Vil dere forholde dere til pilotforeningen og Parat som motpart også i Sverige og Danmark?
– Vi forholder oss til den samme motparten i eventuelle forhandlinger, men nå gir vi pilotene i de respektive land muligheten til å vende tilbake med en mulig løsning for å få avviklet denne konflikten.
– Ønsker dere ulike avtaler for piloter i henholdsvis Norge, Sverige og Danmark?
– Det er klart at pilotene i Danmark og Sverige kan ha noe ulike interesser i forhandlingene enn de norske, for eksempel knyttet til pensjon. Det er kun de norske som har en svært dyr ytelsespensjon. Nå vil vi gi alle en ny sjanse, sier Skånvik.
- Får bestemme
Under en pressekonferanse onsdag sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos at de har fått anmodning fra flere piloter som ikke ønsker denne konflikten.
- Det er en grunn til at vi har gitt de ulike pilotene muligheten til selv å bestemme, uttalte han.
Tariffavtalene med eksisterende rettigheter og betingelser videreføres i de nye selskapene, inkludert retten til å streike.
Norwegians klare mål er at alle piloter skal ha jobb i et Norwegian-selskap i fremtiden. Den pågående streiken setter alles arbeidsplasser i fare, og denne alvorlige situasjonen skal pilotene selv kunne påvirke utfallet av, heter det i en pressemelding Norwegian sendte ut torsdag ettermiddag.
- Valget pilotene hadde var ikke jobb eller mulighetene til jobb, sier Kjos.
Han påpeker at pilotene nå har fått muligheten til å forhandle på overtid og skjønner ikke hva Parat-leder Hans Erik Skjæggerud mener med at de har fått en pistol mot hodet:
- Det skjønner jeg overhodet ikke. Den forhandlingsviljen deres, den etterlyser vi virkelig, sier Norwegian-sjefen.
- Må finansiere flyene våre
Kjos sier Norwegian går til dette skrittet av finansieringshensyn.
- Vi er nødt til å finansiere flyene våre, sier Kjos.
Han mener at den modellen som pilotene ser for seg vil gjøre det umulig for banker og finansieringsinstitusjoner å finansiere flyene til Norwegian.
- Vi har sagt helt klart og tydelig, og det har vi sagt klart, all driftselskaper skal foregå i datterselskaper. Det er ikke mulighet for oss til å finansiere de 240 flyene vi skal ha inn hvis alle de 5000 ansatte skal være ansatt i morselskapet. Ingen banker eller finansieringsselskaper vil kunne akseptere den risikoen, sier han.
Bjørn Kjos sier at det aldri er noen vinnere i en streik, men han sier at han håper Riksmeklingsmannen vil stille opp i natt.
- Han ville stille opp igår natt også, han, og jeg håper inderlig at han vil stille opp i natt også, sier Bjørn Kjos.
- Kan påvirke sin egen fremtid
Etableringen av de nye selskapene Pilot Services Norway, Pilot Services Denmark og Pilot Services Sweden er et forsøk på å gi pilotene i hvert enkelt land muligheten til selv å påvirke sin fremtid, skriver Norwegian i pressemeldingen.
Norwegian og pilotenes arbeidsgiver NAN har vært tydelige på at kostnadsnivået må ned og fleksibiliteten opp i den skandinaviske operasjonen hvis selskapet skal kunne beholde like mange piloter som i dag. Alternativet er nedbemanning i Skandinavia. Virksomhetsoverdragelsen reduserer også risikoen for konkurs i NAN. Tarifforhandlingene kan når som helst gjenopptas i de respektive pilotselskapene, påpeker ledelsen.
Norwegian har hele tiden vært innstilt på finne en løsning med NPU og Parat, men ledelsen verken vil eller kan overlate til en ansattgruppe å overta styringen av Norwegian-konsernet, heter det videre i meldingen.
Norwegian og NAN satte tidligere i dag en frist for å komme til forhandlingsbordet, men pilotene nektet å la seg true tilbake til forhandlinger.
Les også: - Det er en pistol mot hodet
Norwegian: «Nå starter nedtellingen, med en frist for NPU og Parat til klokken 15:00»
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.