En eventyrlig vekst i luftfarten i årene som kommer gir en ny vår for flyansatte:
I sommer anslo Boeing at det på verdensbasis vil bli skapt nye jobber til flere hundre tusen sivile piloter og teknikere de neste 20 årene, og allerede nå begynner ansettelsesrushet.
- Det er store muligheter for de som ønsker en karriere som pilot eller kabinpersonale i årene fremover, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til DN.
Bare i 2016 vil Norwegian ha behov for opp mot 300 nye piloter og 450 kabinansatte, opplyser han.
- Når fire nye Boeing 787-9 Dreamlinere og ti Boeing 737-800 skal settes i trafikk til neste år, så må naturligvis flyene bemannes med gode, kvalifiserte medarbeidere. Gjennom global vekst bidrar vi ikke bare til at folk over hele verden får råd til å fly, men også til at flere tusen nye arbeidsplasser blir skapt, sier han.
Mangedobler Dreamliner-flåten
Igår, torsdag slapp Norwegian-sjef Bjørn Kjos bomben:
Under fremleggelsen av resultatet for tredje kvartal, røpet han at lavprisflyselskapet har foretatt en stor bestilling:
19 nye Dreamlinere skal sørge for at flyselskapets langdistanseflåte mangedobles. Dette er den største enkeltordren av Boeing 787-9 Dreamlinere i Europa.
Med dagens ordre vil Norwegian ha totalt 38 Dreamlinere innen 2020. Avtalen inneholder også kjøpsopsjoner på ytterligere ti fly av samme type.
Flyene i den nye bestillingen vil bli levert fra 2017. Det er Norwegians heleide datterselskap Arctic Aviation Assets Limited (AAA) som skal eie flyene.
Til DN fredag sier Bjørn Kjos at han har lært:
Etter å ha bestilt nye fly i flere omganger, har han angret seg. Han skulle kjøpt enda flere fly. Og det har han gjort nå.
Listeprisen på én Dreamliner er 265 millioner dollar, ifølge Boeing. Men Norwegian får en betydelig rabatt.
Analytiker Kenneth Sivertsen i SEB tipper på en rabatt på opptil 50 prosent.
Hvis man legger en slik rabatt til grunn, må Norwegian ut med over 20 milliarder kroner for de 19 flyene. Hvis selskapet benytter opsjon, må det ut med ytterligere ti milliarder kroner, sier han. Det betyr i så fall at Norwegian nå kjøper nye fly for 30 milliarder kroner: Kjøper fly for 30 mrd. (DN +)
Og med langt flere fly i flåten, blir det behov for mange flere ansatte også de neste årene.
Spår pilot-boom
Det er imidlertid ikke bare Norwegian som har kjempebestillinger inne hos de store flyprodusentene:
Boeing spår pilot-boom fremover:
38.000 nye fly skal på vingene på verdensbasis frem til 2034. Dette vil skape behov for 95.000 nye piloter bare i Europa, forventer Boeing.
Boeing anslår at det på verdensbasis vil bli skapt nye jobber til 558.000 sivile piloter og 609.000 teknikere i samme periode.
Tallet på piloter er oppjustert med fire prosent siden 2014, mens tallet på teknikere er oppjustert med fem prosent.
Størst behov for nye piloter vil det være i Asia og Stillehavsområdene. Også Midtøsten vil ha et voldsomt ekspansjonsbehov.
Gjennomsnittlig vil det på globalt plan bli skapt 28.000 nye pilotjobber hvert eneste år og 30.000 nye jobber til teknikere og mekanikere: Spår pilot-boom i Europa (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.