Det siste året er totalt rundt 100 avganger og 25.000 av Norwegians Dreamliner-passasjerer rammet av forsinkelser på grunn av tekniske feil.
Mange har klaget, men få har fått erstatning.
Norwegian hevder at «fabrikasjonsfeil» på flyene ikke utløser krav på erstatning.
Den svenske statlige Allmänna reklamationsnämnden (ARN), som i dette tilfellet kan sammenlignes med den norske Transportklagenemda, gir imidlertid mange reisende rett og nå går flere saker til retten, skriver di.se.
Advokat Stephan Eriksson hos Liman & Partners sier det siste årets forsinkelser åpner for erstatningskrav på opp mot 135 millioner svenske kroner.
Han representerer sammen med forbrukerretttighetsselskapet TRS Travelright rundt 500 rammede Norwegian-passasjerer med et krav på 2,7 millioner kroner. Fem krav er under behandling i retten som en følge av at Norwegian nekter å betale erstatning.
- Jobber så godt vi kan
Advokat Eriksson sier til avisen at passasjerer som har forsøkt å komme med erstatningskrav hos Norwegians kundesenter ser ut til å bli møtt med en systematisk uthalingstaktikk.
- Norwegian forsøker å slippe unna sitt ansvar, sier Eriksson til di.se.
Ifølge Norwegians informasjonssjef i Sverige, Charlotte Holmbergh Jacobsson, er det flyprodusenten Boeing som har ansvar for de tekniske feilene på Dreamlinerne.
- Totalt sett så mener vi at det har vært tekniske problemer utenfor vår kontroll, og da mener vi at vi ikke er pliktig til å betale erstatning. Vi jobber så godt vi kan. Det er virkelig ikke slik at vi driver noen utmattelses-taktikk. Vi behandler hvert tilfelle individuelt. Det kan dessverre ta sin tid ettersom vi har så mange tilfeller til behandling, sier hun til avisen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.