I dag slapp Norwegian-sjef Bjørn Kjos bomben:

Under fremleggelsen av resultatet for tredje kvartal, røpte administrerende direktør Bjørn Kjos i flyselskapet Norwegian at han har foretatt en stor bestilling:

19 nye Dreamlinere skal sørge for at flyselskapets langdistanseflåte mangedobles. Dette er den største enkeltordren av Boeing 787-9 Dreamlinere i Europa.

Med dagens ordre vil Norwegian ha totalt 38 Dreamlinere innen 2020. Avtalen inneholder også kjøpsopsjoner på ytterligere ti fly av samme type.

- Jeg måtte gå for det, sier Kjos, som understreker at dette er en stor milepæl for Norwegian.

Norwegians Dreamliner får passasjerer ombord før de gjør seg klar til å fly til Thailand.
Norwegians Dreamliner får passasjerer ombord før de gjør seg klar til å fly til Thailand. (Foto: Mikaela Berg)

Holdt bestilling hemmelig

Flyene i den nye bestillingen vil bli levert fra 2017. Det er Norwegians heleide datterselskap Arctic Aviation Assets Limited (AAA) som skal eie flyene.

- Vi forhandlet faktisk om flere Dreamlinere allerede for to år siden, det var da vi satte disse posisjonen. Men da kunne vi ikke si noe, sier Kjos til DN.

- Så dere har holdt det hemmmelig i to år?

- Ja, det kan du godt si.

- Dere er ikke redde for å vokse for fort?

- Nei, vi er ikke redde i det hele tatt. Langdistanseflyvninger bekymrer oss absolutt ingenting, svarer Norwegian-sjefen raskt, og legger til:

- Vi bekymrer oss egentlig ikke for kortdistanse, heller. Vi ser at langdistanse nå drar kortdistanse.

Med de nye superflyene, som ifølge Kjos ikke bare har lavt drivstofforbruk og lavere utslipp, men også er i en særklasse når det gjelder passasjerkomfort, kan Norwegian lansere en rekke nye ruter til reisende over hele verden.

Og mens blant annet Ryanair måtte utsette sin langdistansesatsing fordi de ikke klarer å få tak i fly på flere år ennå, har Bjørn Kjos god grunn til å smile bredt. For foreløpig er det få lavprisflyselskaper som har satset på langdistanseflyvninger.

- Hvor lave er kostnadene deres på langdistanse sammenlignet med ruteflyselskapenes kostnader?

- Jeg vil tro at vi ligger på rundt halvparten, sier Kjos til DN.

Har vært behov

I løpet av to år med langdistanse har fyllingsgraden ombord i snitt ligget på over 90 prosent. Dette mener Kjos beviser at det har vært et stort behov for billige billetter mellom Europa og USA og Europa og Asia.

- Det behovet kommer definitivt til å bli enda større fremover, legger han til.

Med dagens bestilling har Norwegian mer enn 150 fly i bestilling hos Boeing, inkludert 100 737 MAX. I tillegg har selskapet 100 Airbus A320neo i bestilling.

Økte overskuddet

I årets tredje kvartal fikk Norwegian et resultat før skatt på 1,1 milliarder kroner, mens analytikerne ventet et resultat før skatt på nesten 1,3 milliarder kroner.

Kjos mangedoblet likevel overskuddet takket være lønnsomme utenlandsruter og imponerende fyllingsgrad.

- Tallene var bra, det er i tråd med våre anslag. Litt svak fortjeneste per aksje (EPS) mot konsensus, og guidingen - som er det viktigste - var veldig bra, oppsummerte analytiker Kenneth Sivertsen i SEB kjapt overfor DN torsdag morgen.

 

Les også:Underskudd i DNB Markets for første gang siden 2008

- Det er nesten ikke til å tro

Statoil-oppsagte i USA måtte gå på dagen

 

Se også:

Dette er årets gaselle-vinner i Akershus:

Dette er årets gaselle-vinner i Akershus
Se video fra åpningskonferansen
02:12
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.