Lavprisflyselskapet Norwegian presenterte i dag elendige tall for andre kvartal 2014, langt under analytikernes forventninger. Aksjen faller som et stein på Oslo Børs: Ekstraordinært dårlig for Norwegian

Yieldpresset er intenst i Europa for øyeblikket. Samtidig er billettprisene til enkelte destinasjoner så lave at det ikke er en levedyktig situasjon på lengre sikt, har flyanalytikere påpekt. Mange flyselskaper vil gå på tap i 2014, og dette er en situasjon som ikke kan vare veldig lenge, advarte Swedbank før Norwegian la frem sine tall torsdag.

 

- Vi har dratt med oss priskrigen inn i andre kvartal. Konkurransen er fortsatt meget sterk, særlig i Skandinavia, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

- Lav kost er redningen

Lave kostnader er det som vil redde flyselskapene fremover, understreker han overfor DN.

- Det er begrenset hvor lenge denne priskrigen kan vare. Kosten vil redde deg. Norwegian har råd til priskrig, men legacy-selskapene - og da snakker jeg ikke bare om SAS - må etterhvert velge å overleve fremfor å gå på ryggen. Når man har dobbelt så høye kostnader som et lavprisflyselskap kan man ikke bare dumpe billettprisene. Har man tenkt å overleve, må man velge hvem man har råd til å konkurrere mot, sier Bjørn Kjos.

- For å si det sånn: Norwegian har høyere kostnader enn Ryanair og kan ikke konkurrere direkte mot dem. På samme måte kan ikke legacy-selskapene gå til kamp mot lavprisflyselskapene.

Norwegians største rival SAS leverte et dundrende underskudd på over en milliard svenske kroner i sitt regnskapsmessige andre kvartal. Da sa konserndirektør Eivind Roald i SAS til DN at han regner med at prispresset vil vedvare: - Vi tror ikke på julenissen

Problemet er en voldsom overkapasitet, spesielt i det skandinaviske markedet.

- Nytter ikke å klage

- Når kapasiteten vokser så mye mer enn antall passasjerer, da faller prisene. Det er prispress som driver resultatet vårt ned, sa Roald til DN i forbindelse med kvartalstallene for en måned siden.

- De roper høyest, men det er selvpåførte skader, er replikken fra Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

- Det nytter ikke å klage når de selv setter så mye kapasitet inn i markedet.

Les også: - Billettprisene presses for langt ned (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.