Saken oppdateres fortløpende.

Pilotstreiken i Norwegian fortsetter. Fredag morgen har Norwegian-konflikten pågått i seks dager, og det ser ikke ut til at partene har kommet noe særlig nærmere hverandre.

Partene har bedt om hjelp fra Riksmekler og møtes fredag klokken 1300. Leder for pilotene i Norwegian Halvor Vatnar håper å møte en motpart som er forhandlingsvillig og som vil gå inn i reelle drøftelser også om de prinsipielle spørsmålene.

«På tide»

Det er foreløpig kun snakk om samtaler for å sondere om det er grunnlag for formelt å gjenoppta meklingen mellom partene, melder NTB.

- Vi mener det er på tide å finne løsninger på konflikten både med tanke på alle passasjerene som ikke kommer dit de skal og vi forventer å kunne diskutere de viktigste spørsmålene som så langt i konflikten ikke har vært oppe til reelle drøftelser, sier Vatnar.

Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen bekrefter at det er avtalt et møte mellom de formelle partene i konflikten, NHO Luftfart og Parat.

- Det er åpenbart at man ønsker å finne en løsning på konflikten, som har vart altfor lenge og rammet altfor mange passasjerer, sier han.

Sandaker-Nielsen bekrefter i en tekstmelding til DN at Norwegian også skal stille til møtet hos Riksmekleren.

Samtykkebasert grunnlag

- Partene har begjært mekling foretatt på samtykkebasert grunnlag, sier riksmekler Nils Dalseide til NTB.

Ifølge NTB hadde han et telefonmøte med partene fredag morgen. At de møtes hos Riksmekleren virker som et godt tegn for de mange passasjerene som er rammet av streiken, men det innebærer ingen garanti for at partene skal bli enige.

Det blir opp til Dalseide og mekler Bjørn Lillebergen å vurdere om det er grunnlag for å legge frem en skissert løsning.

Foreløpig synes partene å stå langt fra hverandre i det som er blitt en meget betent arbeidskonflikt, skriver NTB.

Les mer her: Partene i Norwegian-konflikten møtes klokken 13.00

Innstilte fly

Det er anslått at omtrent 35.000 passasjerer rammes av streiken hver dag. Nesten alle innenriksflygninger i Norge, Sverige og Danmark innstilles fredag, opplyste selskapet i en melding torsdag kveld.

De fleste avganger mellom de skandinaviske hovedstedene er også innstilt. Mens ruter mellom Skandinavia og USA, samt Skandinavia og Thailand skal gå som normalt.

- Vi vil gjøre alt vi kan for at øvrig Europa-trafikk også skal gå som normalt, skriver flyselskapet.

Les mer her: Pilotstreiken fortsetter - nesten alle innenriksflygninger innstilles fredag

Uenighet

Det ser ikke ut til at pilotene og Norwegian kommer til enighet. Begge parter sier de er villige til å forhandle, men de vil ikke godta hverandres vilkår.

Torsdag kveld stilte Norwegian-sjef Bjørn Kjos og Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud i NRK-programmet Debatten.

Kjos pekte på to fundamentale forhold i konflikten.

- Det ene er at pilotene krever at de skal ha den kommersielle styringen av selskapet - hvor vi flyr og måten vi flyr på. Det andre er at de vil være ansatt i morselskapet Norwegian, sa Kjos.

Skjæggeruds svar bekreftet at forholdet mellom partene fortsatt er anspent.

- Vi er ikke spinnville selv om Kjos prøver å skape et inntrykk av det. Våre medlemmer ønsker ikke å styre hvor selskapet skal fly. Vi ønsker en avtale, sa Skjæggerud.

Les mer her: Bjørn Kjos: - To fundamentale forhold i dette

Nye datterselskaper

Styret i Norwegian Air Norway besluttet torsdag å etablere nye datterselskaper i Norge, Sverige og Danmark for de skandinaviske pilotene i selskapet. Da tok konflikten en ny vending.

De organiserte pilotene er i dag ansatt i datterselskapet Norwegian Air Norway as (NAN), og blir leid tilbake til morselskapet Norwegian Air Shuttle ASA.

Kjos understreket under Debatten at selskapet er avhengig av datterselskap for å finansiere nye fly som skal gjøre Norwegian konkurransedyktig.

- Vi har 5000 ansatte i datterselskapene. Med disse kan bankene og finansieringsselskapene enkelt gjøre seg opp en mening om det er trygt å finansiere Norwegian-fly eller ikke. Skulle vi tatt alle opp i morselskapet, ville risikoen blitt for stor, sa Kjos.

Les mer her: Norwegian etablerer nye pilotselskaper i Skandinavia

Dette trekket fra Norwegian kom, ifølge Fafo-forsker Kristin Alsos, på et veldig ubeleilig tidspunkt.

- Det er ikke positivt for forhandlingsklima mellom partene at det skjer denne type selskapsendringer midt under forhandlinger. Jeg tror ikke dette er noe som bidrar i positiv retning, sa hun til DN torsdag.

Les mer her: Fafo-forsker: - Ikke positivt for forhandlingsklima mellom partene

Juridisk trygg grunn

Pilotene på sin side mener det ikke vil være mulig å splitte pilotkorpset.

Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud har tidligere meldt i en pressemelding at Parats advokater lenge har vurdert hvilke mulighet Norwegian har til å «undergrave forhandlingsretten og stillingsvernet ved å forsøke å legge ned selskapet pilotene er ansatt i gjennom en form for konkurs». 

- Gjennom det samholdet pilotene her viser vil det ikke være mulig å splitte pilotkorpset slik selskapet og Bjørn Kjos ser ut til å planlegge, sa Skjæggerud.

Imidlertid uttalte Norwegian-Sjef Bjørn Kjos at han har fått klar beskjed om at de er på juridisk trygg grunn når det gjelder å etablere nye datterselskaper.  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les mer om Norwegian-konflikten:

Bakkeansatte på Sola permittert

Sveriges statsminister kaller Norwegian «usselt»

- Det samme med en annen smak

Norwegian tilbakeviser storstilt aksjesalg