Det viser en ferske undersøkelse InFact har utført for VG . 27 prosent av disse mener at ryktet er skjemmet i stor eller svært stor grad, viser den samme undersøkelsen.
Fire av ti oppgir samtidig at de heller flyr SAS til New York.
Siden Norwegian åpnet sine langdisanseruter til New York og Bangkok i vår, har utallige passasjerer opplevd timeslange forsinkelser . Det hele toppet seg da 70 passasjerer for halvannen uke siden ikke fikk være med flyet hjem fra New York.
Les også: Ba 70 passasjerer forlate flyplassen
- Dette er som ventet. Når det skrives så mye om så mange og så store forsinkelser det klart det vil påvirke, sier prosjektleder for Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI, Pål Silseth til VG.
Norwegian mener responsen er naturlig.
- Det er klart at de forsinkelsene og dårlige kundeopplevelser vil kunne påvirke omdømmet. Hvor mye og hvor lenge gjenstår å se. Det viktigste vi kan gjøre for å ha tillit er å få flyene til å gå som de skal og sikre kundene en god reiseopplevelse, sier kommunikasjonsdirektør Ann-Sissel Skånvik i Norwegian til avisen.
Men selv om fire av ti mener omdømmet har fått seg en knekk er det 34 prosent som mener det ikke er svekket.
Men kanskje mer oppsiktsvekkende er det at nesten dobbelt så mange foretrekker SAS til New York fremfor utfordreren Norwegian.
VGs undersøkelse viser at 42 prosent sier de vil fly med SAS, mens 24 prosent sier de vil bruke Norwegian. Amierkanske United, som også flyr direkte fra Gardermoen til New York blir foretrukket av marginale fem prosent.
Les også: - Boeing har undervurdert problemene (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.