Ingeborg Volan, NRKs sjef for sosiale medier, lurer på om statskringkasteren bidrar for mye til å bygge opp de amerikanske gigantene som styrer utviklingen innen sosiale medier.

Tar initiativ

Volan sier NRK nå vil ta initiativ til å diskutere utfordringene både med andre norske medier og med selskapene bak de amerikanske sosiale medier-plattformene - som Facebook, Twitter, Youtube og Snapchat.

Les også: Her er den heteste video-appen på Twitter nå

- Jeg vil gjerne starte en diskusjon om hvilke utfordringer disse og lignende fremtidige plattformer reiser for norske medier, og hva norske medier ønsker seg fra Facebook og de andre. Jeg vil tro vi står sterkere hvis vi står sammen, og derfor vil jeg ta dette opp med de norske presseorganisasjonene i nær fremtid, sier Volan.

Fire utfordringer

I et innlegg publisert på NRK Beta peker hun på fire utfordringer som diskuteres mye i NRK for tiden.

Den første er hvordan NRK kan bruke sosiale medier til dialog og til å involvere publikum uten å bli en vesentlig pådriver i å bygge opp Facebook, YouTube eller Snapchat.

Bakgrunnen er blant annet kritikk sjefredaktør John Arne Markussen i Dagbladet kom med i Dagens Næringsliv nylig.

Må kunne gå rundt

Volans svar er at NRK skal gjøre det enklest mulig for folk å bidra og at det er grunnen til at det tilrettelegger for å bruke Instagram, Twitter og andre sosiale medier.

Men i tillegg skal det også være mulig å kontakte NRK uten å bruke noen av disse tjenestene, slår hun fast.

Utfordring nummer to er faren for at NRK gjør seg mer avhengig enn sunt er av sosiale medier for å få distribuert innholdet sitt.

Les også: Rammet av Facebook-video dnPlus

«Bruker vi for mye energi på å tenke smart for å engasjere folk gjennom sosiale medier, og burde vi brukt den energien på å utvikle våre egne tjenester i stedet,» spør Volan i innlegget.

Ingeborg Volan i NRK
Ingeborg Volan i NRK

Som DN har skrevet tidligere, belønner Facebook innhold publisert direkte på deres egen plattform med økt synlighet i nyhetsstrømmen.

Samtidig er det ikke særlig lett å forstå hvordan Facebook prioriterer ulike typer innhold opp eller ned i brukernes nyhetsstrøm.

Her kan du lese Les Facebooks forklaring på hvorfor en fjerdedel av nyhetsstrømmen din fylles av video

Veldig sårbare

«Vi er redde for at hvis vi lener oss for hardt på Facebook eller andre trafikkilder, blir vi veldig sårbare for endringer på plattformer vi ikke kontrollerer. Facebooks nyhetsstrøm-algoritme kan plutselig justeres, for eksempel slik at lenker til nettsaker ikke når de som følger oss uten at vi betaler for det,» skriver Volan.

Hun slår fast at NRK ikke ønsker å betale for synlighet for sitt innhold.

Les også: NRK hisset på seg Netflix dnPlus (krever innlogging)

Etisk trøbbel

Volan drøfter også de etiske problemstillingene knyttet til å publisere innhold på en plattform NRK ikke har kontroll over.

«Vi har et problem når publisistiske avgjørelser tas av algoritmer heller enn av redaktører og norsk publiseringsetikk,» skriver Volan.

Svekket omdømme

Den fjerde utfordringen gjelder omdømmet til norske medier. Det svekkes hvis stadig flere oppfatter Facebook eller Twitter som avsender av gode avsløringer som norske medier har gravd frem og sier «Jeg så det på Facebook…» eller «Jeg leste det på Twitter…».

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

Nicki Minaj spiller til inntekt for konkursbo i Oslo  

Her er den heteste video-appen på Twitter nå  

Her er Finn-toppenes superhemmelige baby  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.