P4 er Norges største kommersielle radiokanal. Men i 2013 hadde den likevel ikke mer enn 20 prosent av all radiolytting her i landet.
NRK Radio er helt dominerende, med 64 prosent markedsandel fordelt på de tre hovedkanalene P1, P2 og P3.
I forbindelse med kulturminister Thorhild Widveys gjennomgåelse av NRK-plakaten, kommer P4-sjef Trygve Rønningen med flere forslag til detaljregulering av NRKs radiokanaler.
Han mener NRK Radio må gis konkrete, kvantitative innholdskrav, slik de kommersielle kanalene har hatt siden de slapp til ved siden av NRK på begynnelsen av 1990-tallet.
Les også: Ser NRK helt lovlig på tv, uten å betale lisens
Mer kommersiell
Bakgrunnen er at NRK Radio, ifølge P4, har beveget seg mer og mer i kommersiell retning. P4 skriver blant annet i høringsuttalelsen at P4 spilte mer norsk musikk enn P1 i 2013, og at «musikken de to kanalene spilte var i 80% av tilfellene helt lik».
Rønningen mener NRK med sin lisensfinansiering først og fremst bør konsentrere seg om å lage det radioinnholdet som ikke kan tilbys av kanaler som har kommersiell finansiering gjennom salg av radioreklame.
I høringsuttalelsen stiller han opp følgende konkrete forslag til innholdsmandat for de sentrale NRK-kanalene på radio:
- Krav om en norskandel på 50% av den musikk som spilles på hver av de mest sentrale kanalene, med overvekt av norskspråklig musikk. Leveranse av musikkravene skal være jevnt fordelt over alle sendeflater.
- Kvantitative krav om bredde i musikktilbudet, inkl smale musikkgenre og musikk laget spesielt for barn.
- Krav om en prosentandel verbal-andel i de sentrale kanalenes primetime (65%-80%)
- Krav om antall nyhetssendinger gjennom dagen - samt lengre nyhets/aktualitetsmagasiner.
- Overordnet, kvantitative krav for den største kanalen - NRK P1 - på innholdsområdene nyheter/aktualitet, kultur, barn/unge, samisk, livssyn, flerkulturelt, eldre, vitenskap/teknologi, forbrukerstoff og sport. På dette området har de kommersielle aktørene vært regulert ned på antall innslag om alt fra bildende kunst og klassisk litteratur til andelen av utenrikssaker i nyhetene og antall og lengde på nyhetssendinger gjennom dagen. Det er ingen grunn til å være tilbakeholdne med å stille lignende krav til en lisensdrevet aktør.
Innholdsforpliktelser
- Er P4 egentlig motstander av å ha en statsfinansiert radiokringkaster i det hele tatt?
- P4 er ikke motstander av å ha en statsfinansiert radiokringkaster. Poenget vårt er at det må følge noen konkrete innholdsforpliktelser til en slik finansiering. I tillegg til at NRK må avstå fra å hente andre, kommersielle inntekter fra markedet, sier P4-sjef Trygve Rønningen.
- I høringsuttalelsen stiller P4 opp en rekke konkrete krav som dere mener bør stilles til NRK Radio. Er ikke dette det motsatte av å sikre NRKs uavhengighet av politisk styring?
- Som vi har skrevet i vår høringsuttalelse, forutsetter vi selvsagt at NRK drives etter prinsippene om redaksjonell uavhengighet. Men det å sette kulturpolitiske rammer for en mediebedrift er ikke noe nytt. Faktksk er det slik at kommesielle P4 de siste 20 årene har hatt flere konkrete
innholdskrav til sin virksomhet enn det statsfinasierte NRK radio har hatt, uten at noen av den grunn har skreket høyt om noe myndighetsovergrep overfor P4. Hvorfor skal fellesskapets midler gå til å finansiere en kringkaster dersom det ikke stilles noen overordnede krav til virksomheten?- Drømmer dere egentlig om en NRK-radio som bare får lov til å sende prat og hardingfele i beste sendetid?
- Nei, vi har større respekt for norsk musikk og kultur enn som så. Spørsmålet blir om hvem som skal bære fram vår egenart, om ikke et statsfinansiert medium gjør det. P4 har sagt at vi for eksempel gjerne påtar oss å lage en 24 timers nyhetskanal, om vi fikk lisensmidler til dette, sier Trygve Rønningen.
«Smaker dårlig»
Kommunikasjonsdirektør Tommy Hansen i NRK registrerer P4s høringssvar som et av mange innspill i den pågående høringen.
- NRK ser seg ikke tjent med å gå inn i en offentlig polemikk nå. Overordnet synes jeg det er litt beklagelig at P4 ikke er mer opptatt av publikum enn seg selv. Publikum er de som tjener på en åpen og god konkurranse, slik vi har i Norge. Norge er et land der kommersiell radio har lykkes godt. Det har gjort oss bedre og har vært et gode for publikum, sier Hansen.
Han nevner at NRK på mange områder har et godt samarbeid med P4. Det gjelder blant annet digitaliseringen av radiomediet, som ifølge Hansen vil sikre flere i Norge et godt og mangfoldig radiotilbud. Men han er lite begeistret for P4s trang til å regulere NRK.
- Vi er svært opptatt av NRKs redaksjonelle uavhengighet. Det smaker dårlig at vårt redaksjonelle innhold i større grad skal detaljreguleres. Det må være opp til redaktøren å bestemme, gitt at man oppfyller det overordnede oppdraget fra samfunnet, sier Hansen.
Widveys gjennomgåelse
Kulturminister Thorhild Widvey har startet en full gjennomgåelse av den lisensfinansierte statskringkasteren NRK. Derfor har hun sendt NRK-plakaten ut på høring. Plakaten danner grunnlag for Stortingets og regjeringens styring av NRK. Fristen for å komme med høringsinnspill er utsatt til 3. september.
Kommersielle konkurrenter som VG, Schibsted og TV 2 har i sine høringsuttalelser vært opptatt av å tøyle NRK som slagkraftig konkurrent.
Les hele høringsuttalelsen til P4 her.
Les NRKSs høringsuttalelse her.
Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter
Les også:
Mener NRK har vært for lite kritisk til Hamas
Vil ikke at NRK skal være nettavis
Millioninntekter til Kåss Furuseth
Drar inn en million på strikkeoppskrifter
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.