TV 2 fikk en betydelig oppsving i markedsandelene i februar.
I seergruppen 20–49, annonsørenes foretrukne målgruppe, øker kanalen med 4,3 prosent mot samme periode i fjor.
NRK-kanalene taper derimot terreng: I aldersgruppen over 12 år går de tilbake med hele 8,5 prosent i 2015. Hovedkanalen står for 8,4 prosent av denne tilbakegangen.
LES OGSÅ: TV 2 vil kvitte seg med «God kveld Norge»-produksjonen
TV 2s programdirektør Trond H. Kvernstrøm innrømmer at mye av økningen i andeler skyldes andre omstendigheter enn TV 2s eget sendeskjema.
– NRK var sterke med Ski-VM i fjor. I tillegg hadde TVNorge svarte skjermer i en lengre periode i februar. Men jeg vil også si at vi har et hakket bedre programskjema, sier Kvernstrøm til DN.
Svarte skjermer for Discovery
Han viser til sterke seertall for «Åsted Norge», «Tid for hjem», «Matkontrollen» og «TV 2 Hjelper deg».
TVNorges eier, Discovery, som også eier kanalene Fem, Vox, Max, Discovery, Eurosport, Eurosport Norge og TLC Norge var borte for Canal Digitals kunder i 11 dager i februar.
LES OGSÅ: Nær milliardsmell for TVNorge-eier
Til tross for at konflikten med Telenor, hadde kanalgruppen en andel på 14 prosent – opp knappe 0,1 prosent mot samme periode i 2014.
– Vi gjorde en relativt svak februarmåned i fjor. I år har vi svidd av mer krutt for å komme bedre i gang. Vi får dessverre ikke full uttelling, ettersom situasjonen ble som den ble. Men vi har levert gode tall etter at vi fikk full distribusjon. Så dette lover bra, sier kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i TVNorge og Discovery Networks.
TV3-eier MTG fortsetter den gode trenden i 2015, og øker andelene med 1,5 prosent. I aldersgruppen over 12 år øker de fra 5,7 prosent til 7,2 prosent.
Se DNtv: Hadde aldri tid til å trene:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.