Ryanair hadde i 2010 30 piloter med base på Rygge Lufthavn i Moss. Ikke alle var norske statsborgere, men et flertall hadde fast bopel i Norge, jobbet 200 dager eller mer i året og startet sine turnuser i Norge. Dette betyr at de etter normale omstendigheter skulle vært skattepliktige til Norge.
Ifølge Finansavisen har Ryanair laget et system hvor pilotene oppretter personlige foretak i et skatteparadis etter eget valg. Disse leies inn av et vikarbyrå i Gibraltar og leies ut til Ryanair i Irland. Lønn for tjenestene går dermed motsatt vei og havner ikke i det norske skattesystemet. For pilotene betyr dette null skatt dersom de også melder flytting til det skatteparadiset de har valgt å registrere selskapet sitt i. For Ryanair betyr det at de slipper å betale minimum 22,7 prosent av pilotenes lønn i sosiale avgifter til Norge. Sosiale avgifter er feriepenger, arbeidsgiveravgift og avgift til Folketrygden.
Klager til Skatteetaten
Fagforeningen Parat Luftfart har klaget inn Ryanair til Skatteetaten. Foreløpig uten effekt.
- Det er skremmende at etaten ikke fører kontroll. Det åpner for utnyttelser og skatteunndragelser i store internasjonale selskaper, på bekostnin av norsk næringsliv og arbeidsplasser, sier nestleder Vegard Einan i Parat til Finansavisen.
Skatteetaten sier at de ikke kan kommentere enkeltsaker i media.
EU vil demme opp
Eu har denne uken meldt om vedtak som skal demme opp for denne typen avgiftsunndragelse. De vil kreve at alle piloter og kabinansatte skal motta sosiale ytelser i det landet de er basert. Og dermed må arbeidsgiveren også betale sosiale avgifter for de ansatte.
Les også:
- Pilotene sager av grenen de selv sitter på
Brudd i forhandlingene i Norwegian
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.