I løpet av andre kvartal neste år slipper Audi nye Audi A5 Cabriolet.
Audi A5 Cabriolet er utstyrt med stofftak. Tre lag med duk sørger for utmerket isolering og støydemping, vektbesparelse, lavere tyngdepunkt og bedre stabilitet. Prosessen med å ta taket av og på er gjort med et tastetrykk, og tar 15 sekunder når taket skal opp og 17 sekunder når det skal ned. Sammenslått er stofftaket så kompakt og du har fremdeles 320 liter til rådighet for bagasjen. Bakseteryggen er nedfellbar, og utvider baggasjerommet til 750 liter. Når baksetene er i bruk, rommer bilen godt med plass til fire personer.
Etter modell fra Mercedes' cabrioleter sørger små vifter for nakkevarme på kalde dager.
Audi A5 Cabriolet måler 4,63 meter i lengden, 1,85 meter i bredden og 1,38 meter i høyden.
Les også vår test av A5/S5 coupe: Design-dieseldyr fra Audi
Audi A5 Cabriolet leveres med fem forskjellige motorer. Bensinprogrammet starter med en toliters TFSI-motor som kommer i to varianter – en med 180 hestekrefter og 320 Nm dreiemoment og en med 211 hestekrefter og 350 Nm dreiemoment. Den kraftigste bensinmotoren er 3,2-liters FSI V6 med 265 hestekrefter og 330 Nm dreiemoment. Girkassemulighetene varierer på modellene.
På dieselsiden står valget mellom to V6-motorer; en 2,7-liters motor på 190 hestekrefter og 400 Nm dreiemoment eller den velkjente trelitersmotoren på 240 hestekrefter og 500 Nm dreiemoment.
Toppversjonen er Audi S5 Cabriolet. I motsetning til coupe-versjonen som foreløpig har en V8-motor på 354 hestekrefter kommer cabrioleten med en treliters V6-motor på 333 hestekrefter og 440 Nm dreiemoment. Null til 100 km/t går på 5,6 sekunder.
Prisene på Audi A5 Cabriolet er enda ikke fastsatt. Coupe-versjonen starter under 400.000 kroner, men den er utstyrt med en mindre motor enn cabrioleten.
Test av Audi TT Roadster