Den nye generasjonen av Ford Focus er avduket på årets internasjonale bilutstilling i Detroit.

Global modell
- Nye Ford Focus viser med all tydelighet at vår ONE Ford-strategi sikrer bilkjøperne glimrende produkter over hele verden, sa Alan Mulally, president og adm. direktør for Ford Motor Company da nye Ford Focus ble avduket.

Mulally fortalte at den nye bilen er utviklet i Tyskland, mens utviklingen av motorene har skjedd i England, at den vil være tilnærmet identisk på alle markeder, og at 80 prosent av delene vil være identiske - Effektivitetsgevinsten gjør at kundene får et rimelig kvalitetsprodukt med god drivstofføkonomi, sikkerhet og teknologi, legger Ford-sjefen til.

Produksjonen vil starte samtidig i Europa og Nord-Amerika, med individuelle markedslanseringer tidlig i 2011 i Europa, Nord-Amerika og Kina.

Nye Focus vil være en av ti modeller basert på Fords nye C-plattform, med et forventet produksjonsvolum på ca. to millioner enheter årlig fra 2012. De første er Ford C-MAX og Ford Grand C-MAX, som lanseres i i Europa i andre halvdel 2010.

Viderefører design
Nye Focus markerer en videre utvikling av Fords designretning kinetic design, som har sikret selskapets nyere biler som Mondeo, Fiesta og Ka økende popularitet.

Ford sier at også interiøret skal skape en sterk følelse av å kjøre i en bil av langt høyere klasse. Kanskje kan vi håpe noe av plastpreget forsvinner.

 

Bilder:

Det globale motorprogrammet vil omfatte en serie avanserte Ford EcoBoost™ firesylindrede turboladede bensinmotorer med direkteinnsprøyting og avanserte og forbedrede Duratorq TDCi common-rail dieselmotorer. Alle har redusert drivstofforbruk på mellom 10 og 20 prosent sammenlignet med utgående modeller.

En annen bidragsyter til miljøegenskapene er den nye sekstrinns nye dobbeltclutchgirkassen Ford PowerShift som alene kan bidra til å redusere drivstofforbruket med opptil ni prosent sammenlignet med en tradisjonell firetrinns automatgirkasse.

Mer utstyr
Det globale omfanget av Fords program gjør flere teknologier og funksjoner økonomisk tilgjengelig for kundene i dette segmentet.

Blant virkemidlene er det innovative kontrollsystemet MyFord, med en åtte-tommers berøringsskjerm hvorfra føreren kan kontrollere et bredt utvalg funksjoner. MyFord kan utfylles av Fords SYNC®, som omfatter stemmestyring, Bluetooth og satellittnavigasjon, sammen med tilkobling for en rekke eksterne enheter og mediespillere.

Andre tilgjengelige teknologier er nøkkelfri adkomst og start, ryggekamera og parkeringsassistanse.

Stål
Focus-plattformen bygger på en sterk og stiv struktur som både innebærer fordeler for kjøreegenskapene og forbedrer kollisjonsegenskapene. Høystyrkestål brukes i mer enn 55 prosent av karosseriet, og over 26 prosent av kjøretøyets struktur stammer fra ultrasterkt Boronstål. De avanserte materialene sørger for at nye Focus innfrir globale krav til kollisjonssikring, samtidig som de reduserer kjøretøyets vekt.

Den globale modellen settes i produksjon på slutten av 2010, og kommer i salg i 2011. Så spørs det om den kan hamle opp med klasseleder Volkswagen Golf.

Les også: Årets viktigste biler

Test av villbassen Focus RS: Fort og galt

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.