Sommeren 2009 viste en oversikt i Dagens Næringsliv at 58 Shell-stasjoner var rammet av konkurs eller hadde fått ny eier det siste halvannet året. De 15 selskapene som sto bak var enten tvangsavviklet eller konkurs.
I oktober i år ble det åpnet konkurs i Retail Sør, som drev syv betjente og seks ubetjente Shell-stasjoner i Agder-fylkene.
Og nylig ble F.L.O. Retail, som hadde rundt 100 ansatte fordelt på seks bensinstasjoner på Sunnmøre, begjært konkurs.
- Tøft
- Det er tøft å drive bensinstasjon i dagens marked, og Shell-kjøpmennene har nok de tøffeste betingelsene av alle. Selv om dagligvarebutikkene har åpent lenger og markedene faller, skal Shell ha like mye penger. Det virker som om den norske Shell-ledelsen har forpliktet seg til det internasjonalt, sier Frode Idar Gjerde (56), som drev stasjonene på Sunnmøre.
Gjerde har vært tilknyttet Shell i tilsammen 28 år, men er nå ferdig med oljeselskapet for godt. Og han er ikke nådig i sin beskrivelse av kontraktene Shell operer med.
- Det er husmannskontrakter, Shell sitter med bukten og begge endene. Shell bestemmer alt, til og med prisene. Det eneste forhandlerne har kontroll på selv, er nærmest lønnskostnadene. Og man er jo nødt til å ha folk i butikken, sier Gjerde til DN.
Ifølge Gjerde sitter forhandlerne igjen med rundt 25 øre literen ved salg av drivstoff.
Tøffe kontrakter
Shell eier de aller fleste bensinstasjonene, og leier ut til franchisetager gjennom såkalte RBA-kontrakter (Retail Business Agreements).
Hvert år forhandler Shell og bensinstasjonsdriverne om neste års rammebetingelser.
Direktør Jan Carho i Bensinforhandlernes bransjeforening (BBF) er klar på at Shell har spesielt tøffe kontrakter, og anslår at rundt 40 prosent av Shell-kjøpmennene gjør det bra og tjener penger. Resten er det verre for.
- Her ligger det ikke noen gulrot. Hvis en retailer gjør det veldig godt et år, så skrur Shell igjen litt og gir deg en litt tøffere avtale for neste år, sier Carho til DN.
Avviser tøffe kontrakter
Shell vil ikke være med på at det er en stor andel forhandlere som har gått konkurs eller som har måttet gi opp virksomheten.
- Vi har det siste året opplevd to konkurser blant våre 30 retailere og 130 forhandlere. Dette er nok ikke en høyere andel enn hos andre, heller mindre. I 2010 gikk ett driftsselskap konkurs, sier kommunikasjonssjef Lillian Aasheim i Shell til DN.
Hun avviser at Shell har tøffere kontrakter med sine forhandlere enn det andre har.
- Flertallet av våre forhandlere driver i dag med en akseptabel lønnsomhet, til tross for at vi opererer i et marked med svært tøff konkurranse, sier Aasheim.
Les også:
Vil granske bensinkjedenes priser
Statoil: Ja, vi har veldig stor fortjeneste på drivstoff
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.