For 17. gang har DN sammen med norske bilimportører kåret Årets firmabil. Det resulterte i år at Mercedes-Benz klatret helt til topps i kåringen.
– Vi er veldig stolte over dette. Vi har jo som ambisjon å levere «das beste oder nichts», og her har vi «das beste», sier direktør for Mercedes-Benz i Norge, Johnny Danielsen.
Den nye versjonen av modellen A-klasse fikk jevnt over god score av juryen, samtidig som den fikk full pott på de objektive kriteriene, som er med å avgjøre DNs firmabilkåring.
Bilen Danielsen stilte med ble lansert i september, og har så langt vært en suksess for importør Bertel O. Steen.
Suverene salgsvinnere
Firmabilene krymper
– Salget har vært fantastisk. Oktober ga oss det største månedssalget noen sinne, forteller Danielsen. Av de 650 Mercedes’ene som ble solgt i oktober var 300 A-klasse.
– Vi har allerede fått tildelt hundre ekstra biler fra fabrikken i år, og vi håper nå å få ytterligere hundre, forteller Danielsen. Han regner med å få registrert rundt 500 biler av den nye modellen i år, men så langt har Bertel O. Steen solgt nærmere 800 eksemplarer av bilen.
Mercedes C-klasse har tidligere vært på pallen, og Danielsen har vært med på testen siden 2006. Uten å vinne.
– Det er jo bedre sent enn aldri. Men det viser bare at vi har veldig gode konkurrenter, konstaterer Danielsen. Årets seier er for øvrig den første for Mercedes, men importør Bertel O. Steen vant også ifjor med Peugeot.
BMW best likt
Årets test var preget av flere nykommere, og den bilen som testpanelet ga best score var ikke vinneren. Den helt nye BMW 3-serie stasjonsvogn tok nemlig firmabiltestens jury med storm.
I juryens tipunktsjekk vant BMW 320 med nesten to poengs margin mot Audi A4 på andre og Volvo V60 på tredje. Men når kriteriene pris og miljø ble lagt til i totalsummen, var det Mercedes-Benz’ nykommer som trakk det lengste strået. Her ble imidlertid konkurransen noe tettere.
Tittelforsvarer fra ifjor, Peugeot 508, scoret svært bra både på CO2-utslipp og pris, noe også Mercedes-Benz gjorde slik at fasiten ble at den tyske bilen vant med ett poengs margin. Volvo klatret akkurat forbi BMW, og kapret fjerdeplassen etter at alle parametrene ble regnet inn.
Viktig segment
Johnny Danielsen i Mercedes tror at den nye bilen vil endre synet mange har på Mercedes.
– Det er veldig viktig for oss å få inn en slik bil som dette i det kanskje viktigste segmentet i Norge. Og jeg håper bilen kan endre noe på oppfattelsen av Mercedes som merkevare, sier Danielsen. Han forteller at den nye bilmodellen trekker kundegrupper de ikke tidligere har sett til butikkene.
– Det finnes vel en del fordommer mot Mercedes som baserer seg på modeller som er 10-15 år tilbake i tid. Men den nye bilen viser at vi ikke er så konservative og trauste som enkelte kanskje vil ha det til, sier Johnny Danielsen i Mercedes-Benz Norge.
Suverene salgsvinnere
Firmabilene krymper