Oslo: Norsk mobilhandel har vært kneblet av streng sikkerhet rundt betaling på nett. I tillegg er bare rundt halvparten av norske nettbutikker mobiltilpasset, ifølge tall fra Dibs som er Nordens største leverandør av betalingsløsninger.

Andre årsaker kan være at kunder ønsker å lagre en handlekurv og sjekke totalpris inklusive frakt før de bestemmer seg.

– Vi henger klart etter på mobilhandel sammenlignet med andre land, sier Henrik Begby Andersen i Dibs.

– Det er helt klart at i gapet mellom 3D Secure og øyeblikkskjøp, er det en naturlig plass til løsninger basert på faktura. Men vi mener elektroniske betalingsformer som kort er mest naturlig for e-handel, sier han.

Henrik Begby Andersen leder Dibs, Nordens tørste leverandør av betalingsløsninger.
Henrik Begby Andersen leder Dibs, Nordens tørste leverandør av betalingsløsninger.
Det er mange nye løsninger på trappene. Blant annet vil BankID uten Java, som nå er under utrulling i alle norske banker, løse mange problemer.

– Innen kort tid vil Masterpass, en digital lommebok fra MasterCard, lanseres i Norge. Den støtter også andre betalingskort som Visa, American Express og Diners, sier Begby Andersen.

Også helt nye betalingsmetoder er under utvikling. For eksempel løsninger hvor man bruker telefonens unike id-nummer i kombinasjon med pin-kode, passord eller biometri.

– Nye løsninger vil komme allerede neste år håper vi, sier Begby Andersen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.