Faraday Future heter det siste og svært hemmelighetsfulle nye tilskuddet i krysningen mellom bilbransje og teknologibransje, som etter ryktene skal komme med en konkurrent til elbilen Tesla.

Les også: Mystisk Tesla-utfordrer gir full gass med nytt «super-team»

Selskapet har base på den amerikanske vestkysten. Der holder også designfirmaet Montaag til. Bak dette selskapet finner vi nordmannen Per Ivar Selvaag, tidligere sjef for konseptbildesign i Peugeot, og før det igjen, designer for BMW, blant annet ansvarlig for fronten vi i dag ser på BMW 3- og 4-serie.

Les også: Norske Per Ivar brukte vadmel, kobber og avispapir til å bygge en bil

Tidligere i år ble Selvaag og hans selskap Montaag hyret inn av det nystartede Faraday for å hjelpe til med utviklingen av den nye bilen.

Hemmelighetsfull
Hva er din rolle i dette?

-Jeg har ikke lov til å si noe av interesse egentlig, sier Per Ivar Selvaag til DN, men letter likevel selvfølgelig litt på sløret.

-Vi har skapt den digitale brukeropplevelsen i bilen. Det betyr å skape ny mening i interiøret i en digital kontekst. I praksis betyr det at man har forholdt seg til en haug med skjermer, og det man skal, må, kan og bør gjøre med disse, sier Selvaag.

Foreløpig eksisterer det ikke offentlige bilder eller tegninger som viser utseendet på denne bilen. Kilder i bransjen hevder at bilen skal være en luksuriøs utfordrer til Tesla, en utradisjonell luksusbil med intens fokus på digitale løsninger. Noe Selvaags skjerm-opplysninger bekrefter. Selskapet er tekonologidrevet, og kommer sånn sett fra en helt annen verden enn den der kjøreopplevelsen står sterkt.

Det finnes ennå ingen bilder av den første planlagte bilen fra Faraday Future. Fotoillustrasjon: Faraday Future.
Det finnes ennå ingen bilder av den første planlagte bilen fra Faraday Future. Fotoillustrasjon: Faraday Future.
 

Store ambisjoner
Faraday har målsetninger som er ulikt noe annet i bilbransjen, med ambisjoner om å få denne bilen satt i produksjon i 2017, samt utvikle 3-4 bilmodeller til i løpet av like mange år. Selv for Tesla har det vist seg å ta mye lengre tid enn anslått, å få modeller satt i produksjon.

Ifølge det britiske nettstedet Autocar vil bilen få et utseende som minner om BMW X6, og en elektrisk drivlinje med et batteri på omkring 100 100 kWt, noe som potensielt vil gi en rekkevidde på over 48 mil.

Selskapet selv har nettopp kunngjort at en konseptbil skal debutere i starten av januar, under CES, som er en messe for forbruker elektronikk i Las Vegas.

Smartbil
-Bilen skal vite hva føreren vil, og hvor han vil hen. Den skal foreslå ting for deg, bilen skal lære seg hvor akkurat du vil dra. En bil som er mye smartere enn biler i dag, har Nick Sampson sagt i et intervju med The Verge.

Mange i ledelsen i det nye selskapet kommer fra akkurat konkurrenten Tesla. Blant dem er Sampson som forlot Tesla i 2012 ettersom Elon Musk ikke fant plass til ham i selskapet mer. Nå er han visepresident for forskning og utvikling i Faraday. Til Bloomberg fortalte han litt som selskapets forretningsmodell tidligere i høst.

-Vår forretningsmodell er ikke basert på å få bilen ut fra forhandleren. Vi ser på dette som en smarttelefon, der inntektene starter når du får den ut i eierens hender. Vi ser på abonnementer, applikasjoner og andre muligheter, sa Sampson til Bloomberg.

Dette er det nyeste bildet som indikerer skjerm og lykt på den nye bilen fra Faraday.
Dette er det nyeste bildet som indikerer skjerm og lykt på den nye bilen fra Faraday. (Foto: Faraday Future)
 


Designet innenfra
Richard Kim, mannen som tidligere har skapt det radikale designet for BMWs elektrisk duo i3 og i8, er hyret inn som sjefdesigner i selskapet.  Han sier i et intervju med The Verge at bilen skal designes på blanke ark, og hevder det gjøres fra innsiden og ut, noe som overlater mye av ansvaret til Selvaag og hans kolleger.

-Du kan bruke skjermer til mye, konsumere innhold, eller til kommunikasjon. Isteden for analoge brukeropplevelser, er denne bilen fokusert på digitale brukeropplevelser. Det er en dyr bil, digital luksus er en floskel som kommer til meg, sier Selvaag.

Kinesisk bakmann
Bak selskapet står den kinesiske milliardæren Jia Yueting, som er nummer 17 på Forbes-listen over Kinas rikeste. Mannen har blitt rik på å selge video-innhold til kinesere via selskapet Leshi TV, noe som også er forretningsideen med det nye bilmerket. Innhold til biler blir mer og mer viktig.

I en artikkel om Yueting i Business Insider blir han omtalt som den kinesiske Elon Musk, noe som kan vise seg å bli nærmere sannheten enn man i januar kunne ane.

Toppsjefen i selskapet er fremdeles hemmelig, noe som har ført til spekulasjoner om at Apple kan ha en finger med i spillet. Det har lenge versert rykter om at selskapet skal lage en bil.

Delingsøkonomi
Samtidig er selskapet inne i den nye delingsøkonomien og ser for seg at bilene eies av privatpersoner i tillegg til å kunne brukes i bildelingstjenester.

Ambisjonene er det i hvert fall ikke noe i veien med, selv om de fleste som har prøvd seg i bilbransjen opplever at alt tar lengre tid enn de hadde forutsett.

Montaag og Selvaag er nå ute av prosjektet, men jobber med flere bilselskaper på ulike arenaer.

-Vi skapte systemet over en periode på fem måneder. Det var intenst og spennende. Vi hadde stor frihet, men jobbet tett med designteamet. Nå er vi ute av det. Her jeg bor i Silicon Valley, er digitale brukeropplevelser omtrent alt man prater om. Jeg jobber ganske mye med sånn teknologi for tiden, med flere bilprodusenter, sier Selvaag.

Les også: Denne BMW-en er designet av en nordmann

Nordmann skapte drømmebilen

Tidligere BMW-designer drømmer om Nav-oppdrag  

Se video av den spektakulære bilen laget av vadmel og kobber:

 

Bygget superbil av kopper og vadmel
Den norske bildesigneren Per Ivar Selvaags siste bil for Peugeot er Paris-utstillingens høydepunkt.
04:30
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.