DN har akkurat kjørt den nye 911 med downsizet motor, og nå kommer også lillebror Boxster med adskillig mindre motor enn før.
Også Porsche skal kutte i utslipp, noe som innebærer at modellen som nå får navnet 718 Boxster får en nyutviklet firesylindret motor på to liter. Ved hjelp av turbo får den likevel mer krefter enn før. Den nye modellen yter hele 300 hestekrefter, mens 718 Boxster S har en 2,5-lliters motor som har 350 hestekrefter.
Les test av dagens modell: Tøffere, lettere, bedre og billigere
Bilene får altså 35 hestekrefter mer enn før, og samtidig skal forbruket være opptil 13 prosent mindre. Det betyr at 718 Boxster bruker 0,69 liter på mila med PDK-dobbeltklutsjgirkassen, mot 0,79 liter på dagens modell. Tilsvarende utstyrte 718 Boxster S forbruker 0,73 liter på mila mot tidligere 0,82 liter på mila.
Dreiemomentet har selvsagt også økt. På 718 Boxster med hele 100 newtonmeter til 380, og for 718 Boxster S en økning på 60 newtonmeter til 420.
Med PDK-girkasse og Sport Chrono pakke gir det en akselersjon på 4,7 sekunder for den minste utgaven og halvsekundet raskere for S-modellen. Toppfarten ligger på henholdsvis 275 og 285 km/t.
Standard kommer bilen med en sekstrinns manuell girkasse, men med PDK-kassen sparer man både bensin og tid.
Som i storebror 911, kommer bilen med en bryter for kjøreprogrammer på rattet. Resten av interiøret minner mye om storebror.
Utenpå er endringene at bilen virker bredere, med større luftinntak, nye lykter og det produsenten selv kaller et mer dynamisk utseende.
Bilen kommer på markedet i slutten av april.
Les test av Porsche 911 Carrera 4S: Revidert racer (DN+)
Eller se video:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.