326 hestekrefter pakket inn i luksus til under millionen skal gjøre BMW til vinneren blant de dyreste bilene.

– Helt nye BMW 7-serie har fått en overveldende mottakelse i det norske markedet. Vi forventer oss derfor mye av de nye ladbare modellvariantene når de kommer i august. Med 740e lanserer vi for første gang i moderne tid en 7-serie til godt under 1 million kroner, noe vi er sikre på vil bidra til ytterligere vekst for BMW i luksussegmentet, sier Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge i en pressemelding.

Hittil i år er det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken registrert 31 av den nye 7-serien i Norge.

 

740e har en fireylindret (!) motor og en elektrisk motor som samlet yter 326 hestekrefter og har et oppgitt forbruk på 0,2 liter på mila og et CO2-utslipp på 45 gram per kilometer. Det gjør seg utslag i en engangsavgift på lave 80.000 kroner og en innstegspris på 983.500 kroner.

Til sammenligning må man ut med 1.077.500 kroner for 730d xDrive med 211 hestekrefter, hvorav 200.000 kroner er avgifter. Den eneste bensindrevne modellen i norske prislister er 750i xDrive. Denne koster 1,5 millioner kroner, hvorav nesten en halv million kroner er engangsavgift.

I langversjonen av 740e får man også firehjulsdrift, i tillegg til større bakseteplass.

Null til 100 km/t gjør BMW 740e iPerformance på 5,4 sekunder, mens den lange versjonen, BMW 740Le xDrive iPerformance, bruker ett tidel mindre. Bilen kan i teorien kjøres inntil 48 kilometer på elektrisitet.

Bagasjerommet i BMW 740e iPerformance og BMW 740Le xDrive iPerformance er på 420 liter. Bilen kommer til Norge i løpet av august 2016.

Les DNs test av den nye 7-serien: Ypperste bayer dnPlus  (DN+)

BMW for den travle direktør

Se video fra DNs test:

Med denne gestikulerer du lyden opp
BMW 7-serie byr på nyheter som hvermannsen kan få i sin neste bil. Se video!
01:04
Publisert:

Få også med deg denne:

Tidenes beste BMW
BMW M2 byr på så store mengder kjøreglede at DNs biljournalist blir ekstatisk.
01:55
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.