Samtidig som vårsolen dukker frem og fjerner de siste rester av snø, står en lang rekke spennende nye bilmodeller i kø for å slippe til på norske veier. Her er de fem bilene DNs biljournalist er de mest spennende nykommerne de neste månedene.

Allerede i midten av april lanseres kanskje den mest spennende nyheten blant premiumkonkurrentene, og i selve kjernen av disse merkenes modeller: Mercedes E-klasse.

Bilen har utseendemessig blitt en slags mellomting mellom den store direktørbilen S-klasse og den mer folkelige mellomklassebilen C-klasse. Innvendig og på teknikkfronten skal bilen være ledende i klassen.

-Dette blir den ledende bilen i klassen, med klar margin, sa informasjonsdirektør Christoffer Nøkleby i Mercedes Norge da bilen ble vist i Geneve tidligere i år.

Bilen har en startpris på 530.000 kroner, regn med i hvert fall 100.000 for å få nødvendig ekstrautstyr.

Les også: Mercedes kutter prisen

Dra i pilene for å se forskjellene mellom C-, E- og S-klassen:

Morobilene
I april kommer det en bil det stilles høye forventninger til. BMW M2. Volummessig er dette for en dråpe i havet å regne. Men når det kommer til følelser og bilentusiasme er det få om noen, som slår M-modellene fra det tyske merket.

Kompromissløs design med to dører og trangt baksete kombinert med en rekkesekser på 370 hestekrefter er ikke sterkest i klassen, men nok til på kunne være den morsomste og potensielt beste bilen i klassen.

Les mer her: Endelig kommer den!

Etter opplevelsen med forgjengeren 1 M Coupé for snart fem år siden, har ventetiden vært lang, men nå nærmer BMWs kanskje beste M-modell seg norske veier.

Les test av forgjengeren: Mesterverk til en Million

BMW M2.
BMW M2.
 

En annen bil i nesten samme segment er Ford Focus RS. Denne kommer også i april, og er altså versting-modellen av Fords kompaktbil. Vi liker allerede lillebror ST svært godt. Når man tar med i betraktningen at den "kun" yter 250 hestekrefter, 100 mindre enn nykommeren RS, er det ikke annet å gjøre enn å glede seg.

Les duellen mellom Focus ST og Peugeot 308 GTI: Sportsbiler for middelklassen dnPlus (DN+)

At Ford har utstyrt bilen med firehjulsdrift gjør ikke ventetiden kortere. Heller ikke at de er i det lekne hjørnet og har en egen drifte-modus i bilen viser at de mener alvor med denne lekebilen. Prisen starter på 710.000 kroner. Høres ut som det kan være verdt pengene.

Les også: Her setter Ford standarden

Ford Focus RS.
Ford Focus RS.
 

Praktiske suver
Av de mer folkelige, og fornuftige modellene er det Volkswagen Tiguan som kommer i mai vi har mest tro på. Dieselskandalen er neppe nok til å bremse nordmenns begjær etter kompaktsuver. Når Volkswagen har skapt en helt ny bil i den nye generasjonen er det ikke mye som kan hindre dette i å bli en suksess. Bilen er større en før, langt mer moderne, og har et utseende som skiller den klart fra forgjengeren.

Bilen kommer også etterhvert som ladbar hybrid, noe som nesten er garantert å bli en bestselger her i landet. Bilen kommer på markedet i mai.

Les også: Så mye koster VWs nye suv

Volkswagen Tiguan.
Volkswagen Tiguan.
 

En annen suv som kommer i mai, er Jaguar F-Pace. Endelig kommer det en suv fra Jaguar. En bil de selv lover skal være den beste kjørebilen i klassen. Det sier ganske mye, for her har man allerede Porsche Macan og BMW X3, som slett ikke er noen dårlige biler.

Lekker design og britisk eleganse er en spennende kombinasjon. Og for nordmenn, som hittil ikke har omfavnet Jaguar på samme måte som tyske konkurrenter, kan steget inn i suvklassen kanskje bidra til salgsvekst.

Les også: Så mye koster suven fra Jaguar

Se video fra debuten i Frankfurt:

 

- Jeg gleder meg til denne
DNs biljournalist tar en forhåndstitt på Jaguars nye SUV.
00:25
Publisert:

Dette er bare fem av en rekke modeller som kommer i løpet av våren, så det er mye å glede seg til.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.