På forhånd ble 2014 utpekt som et stort suv-år, noe det i etterkant også viste seg å bli. 25 prosent av bilregistreringene består av det Opplysningsrådet for veitrafikken kaller ”Offroad”-segmentet. En mer folkelig betegnelse er suver.
Tre av våre åtte favoritter er også i denne kategorien.
Beste suv
En av bilene som vi var mest spente på i 2014 var utvilsomt Porsche Macan. Lillebroren til Cayenne innfrir da også, både som suv og som Porsche.
Aldri har s-en i suv stått for mer Sport enn i denne bilen. Selvsagt er en 911 mer sportslig, men Macan, og da spesielt i Turbo-versjon, er en bil som det oser både Porsche og sport av. Her treffes det blink på første forsøk. Til tross for den noe store ulempen med en pris de færreste av oss er villige til å betale for en bil, har 210 biler blitt registrert i Norge.
Les testen av Porsche Macan Turbo. (krever innlogging)
Eller av den rimeligere dieselmodellen.
Beste folkesuv
Men det er ikke bare de rike som kan unne seg en høyere sittestilling og fremkommelighet. I den mer folkelige klassen imponerer den nye generasjonen Nissan Qashqai stort. Bilen er forbedret på alle punkter, selv en bil som i forrige generasjon tiltalte en rekke kunder, og som på sett og vis banet veien for denne biltypen. Nå har Nissan også gjort om utseendet, og Qashqai fremstår som en langt mer tiltalende bil enn før.
De eneste uglene i mosen her er at syvseteren Qashqai +2 ikke lenger lever, noe Nissan har valgt å erstatte med en ny X-trail. Det betyr selvsagt en langt høyere pris. Nesten 3000 nordmenn har kjøpt bilen i år.
Beste billigbil
En bil som også havner i crossoversegmentet, men som vel så mye er et alternativ til en Golf eller tilsvarende kompaktbil, er Citroën C4 Cactus.
Dette er en bil som bare kunne komme fra akkurat Citroën. Ingen andre våger slikt, og etter min mening er dette en av de mest spennende bilene på markedet nå. En lang rekke artige løsninger, som også er praktiske, ikke bare sjarmerende, preger en bil som har en pris som ikke burde være til hinder for potensielle kjøpere. Riktignok har kun 430 fra anderledeslandet gått til anskaffelse av denne anderledesbilen.
Les testen av Citroën C4 Cactus.
Beste nyvinning
Med kanskje tidenes mest spektakulære utseende var vi svært spente på BMW i8. Bilen viste seg å være en særdeles avansert plug-in hybrid med et skyv som står til utseendet.
Vi håper BMW plasserer drivlinjen med den tresylindrede motoren i billigere alternativer etter hvert, for det er vanskelig å finne argumenter for at dette ikke skal være bærekraftig i fremtiden.
19 heldige nordmenn har registrert en i8 i år.
Beste familiebil
Endelig har det lykkes for Mercedes å få sving på C-klassen. Bilen har blitt et reelt alternativ til konkurrentene med sin allsidighet med både sportslige og komfortable egenskaper. En lang rekke utstyrsvariasjoner har bilen arvet fra storebror S-klasse, og det sikrer både innovasjon og en sofistikert komfort som ikke konkurrentene kan hamle opp med.
Bilen ble i høst også velfortjent kåret til Årets firmabil av DN i samarbeid med norske bilimportører.
Fremdeles ligger både Audi A4 og BMW 3-serien foran på registreringsstatistikken, men drøye 1200 nordmenn vet at disse kundene har valgt feil.
Les test av Mercedes C-klasse.
Beste sportsbil
I 2014 kom endelig bilen som både på papiret og av utseendet har gjort at forventningene har vært enorme. Og jaggu er ikke Alfa Romeo 4C også den morsomste bilen DN testet i 2014. Men også den mest slitsomme.
Du sitter på gulvet og holder deg fast i rattet, det bråker og hviner i turbo, nyrebeltemangelen er påtakelig i all ristingen, men ajajaj så morsomt det er. Bilkjøring blir ikke bedre eller mer naturlig enn dette, men kun fire nordmenn har skjønt det.
Beste bil totalt
Bilen som likevel står igjen som årets opplevelse, er den nye utgaven av Mini Cooper. Bilen har alltid vært kjøreglad og potent, men i ny generasjon har den blitt bedre på alt. Og best av alt; man trenger ikke blakke seg helt på en Cooper S, for den tresylindrede motoren i Cooper leverer varene med overbevisning.
Mer moro er det ikke mulig å få for drøye 220.000 kroner. Bravo Mini! Og best av alt, den kan også leveres med bakdører nå.
Lest testen av Mini Cooper.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.