Det er ikke lenge siden en ny generasjon Mini kom, nesten lik utenpå, men adskillig bedre under skallet.

Når Mini nå kommer med fem dører forandres også skallet.

Les DNs test av nye Mini: Anglogermansk triumf

- Bilen har alle de gode kvalitetene Mini er kjent for, og er like smidig og leken som før. Forskjellen er at enda flere nå kan bli med på moroa, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Christian Gottschalk i BMW Norge i en pressemelding.

Det er ikke kun antall dører som skiller den nye modellen fra en "vanlig" Mini. Femdørsvarianten har også 72 millimeter lenger akselavstand for å få bedre plass i baksetet. Bagasjerommet har også vokst med 67 liter, til 278 liter. Den totale lengden på bilen er 161 millimeter lenger enn tredørsversjonen.

Minis kjøreegenskaper skal være beholdt.
Minis kjøreegenskaper skal være beholdt. (Foto: Mini)

Som i tredørsversjonen kommer Mini Cooper med en tresylindret bensinmotor på 136 hestekrefter, mens Cooper S har en firesylindret toliter på 192 hestekrefter. Dieselversjonenen kommer med 116 eller 170 hestekrefter.

Ellers kommer bilen med moderne utstyr som head-up-display, parkeringsassistent, ryggekamera og kjøreassistent med kamerabasert aktiv cruise control. Kollisjons- og fotgjengervarsling med bremsefunksjon, fjernlys-assistent samt skiltgjenkjenning er også en del av utstyret tilgjengelig.

Bilen lanseres i Norge i slutten av oktober, prisene er ennå ikke klare. Dagens tredørsversjon Mini Cooper starter på drøye 220.000 kroner.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.