Paris, Frankrike: Bilutstillinger kryr ofte av bildrømmer som forblir uoppnåelig for de fleste. Noen bildrømmer er faktisk mulig å innfri, og en av dem er Mazda MX-5.
Fjerde generasjon av den lille sportsbilen kommer 25 år etter at den orginale MX-5 i 1989 debuterte. Bakhjulsdrift, relativt lett vekt og ikke for mye effekt og jåleri, har sørget for at MX-5 har falt i smak hos folk, og man trenger ikke være millionær for å gå til anskaffelse av denne morobilen.
Nesten èn million biler har sett dagens lys, noe som gjør den til verdens mest solgte roadster gjennom tidene. Bilen har i en rekke år vært den mest solgte cabrioleten også i Norge.
Fjerde generasjon følger i forgjengernes fotspor og fører samtidig også MX-5 inn i Mazdas spor for de øvrige modellene.
Forgjengeren veide 1080 kilo, og Mazda skryter nå av at den nye bilen har slanket seg 100 kilo, noe som betyr en vekt under tonnet. Det bør i tillegg til bakhjulsdrift og et livlig chassis sørge for at også denne generasjonen blir en underholdende bil på veien.
Nå kommer også MX-5 med det Mazda kaller Skyactiv-teknologi som inkluderer Skyactiv-G 1.5 bensinmotor og seks-trinns Skyactiv-MT manuell girkasse. Designet kalles Kodo – Soul of Motion design, som skal gi et lavere tyngdepunkt og forlenget panser.
Bilen kommer dessverre ikke før neste høst, så ventetiden kan bli lang for fansen.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.