- Vi valgte vår egen vei, og lagde en egen bil på en egen plattform med egne motorer. Baksiden av medaljen når det valget ble tatt, var at det krevde ekstremt mye kapital, og det tar lang tid å utvikle, sier Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Personbiler Norge.

Utviklingskostnadene skal ha beløpt seg til 75 milliarder svenske kroner.

Den nye XC90 kommer til Norge neste år, men prisen på innstegsmodellen er allerede klar. Med en dieselmotor på 190 hestekrefter og Kinetic-utstyrsgrad starter den nye luksussuven på 725.000 kroner.

Endringene

Utsiden av bilen er ikke ulik forgjengeren, med de mest markante endringene i fronten.

Setter man seg bak rattet, er det der de største endringene kommer til syne. Den store trykkfølsomme skjermen i midten har erstattet knappeldoradoet som Volvos andre modeller kan skilte med. Systemet virker svært intuitivt, og er enkelt å navigere i.

Nye seter virker til å være like gode som Volvo allerede er kjent for, og alle seteradene skal ha samme komfort.

XC90 er blitt større enn før. Den har fått lengre akselavstand, noe som skal sikre bedre plass enn i utgående modell. Majoriteten av bilene som skal selges i Norge tror man blir som syvseter. For personer under 1,70 skal komforten på tredje seterad være like god som i de andre setene, hevder Volvo selv. Vekten på bilen er slanket med 125 kilo, mens sikkerhetsutstyret er mer overveldende enn før.

En ny generasjon adaptiv cruisekontroll sørger ikke bare for å holde farten til bilen foran, men den hjelper deg også med styringen, slik at du følger bilen foran.

TROR PÅ 1000 XC90-SALG. Administrerende direktør Øystein Herland i Volvo Personbiler Norge.
TROR PÅ 1000 XC90-SALG. Administrerende direktør Øystein Herland i Volvo Personbiler Norge. (Foto: Embret Sæter)

Internettbutikk

De aller første bilene kaller Volvo «First Edition», og blir en velutstyrt modell som kun kan kjøpes i begrenset antall over internett.

Med en pris på en million kroner blir den eventuelt en av de dyrere tingene man kan handle på nettet.

Egne motorer

I første omgang kommer XC90 med fire forskjellige toliters firesylindrede motorer.

D4 er innstegsmodellen med 190 hestekrefter og et forbruk på halvliteren på mila. D5 er dieselmotoren med 225 hestekrefter og et dreiemoment på 470 newtonmeter.

På bensinsiden kommer T5 med 254 hestekrefter, mens T6 har 320 hestekrefter. Dette blir viktige motorer på det amerikanske markedet.

Selve toppmodellen blir T8 som er en ladbar hybrid med til sammen omkring 400 hestekrefter og et utslipp på 60 gram per kilometer.

Til tross for massive krefter, mener den norske Volvo-sjefen at denne kan bli aktuell på det norske markedet, til tross for at prisen ennå ikke er klar for denne modellen.

- Sånn jeg ser prisprosessen vi er inne i, så kommer plugin-hybriden til å ta sin del av volumet, sier Øystein Herland.

I Norge tror man på 1000 biler over ett år. Bilen lanseres i Norge 1. mars.

Les også: Volvos nye suv blir et være eller ikke være

DNB-sjefen ser to avgjørende spørsmål for Norges oljefremtid

Slik blir fremtidens Oslo

- Folk tror ikke selv de blir rammet  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.