I årevis har man spekulert i hvilket flyselskap som eventuelt ville sikre seg SAS, og Lufthansa har vært den heteste kandidaten. Også Finnair har blitt nevnt - og Qatar Airways.

Konkurransen i luftfartsmarkedet blir bare tøffere og tøffere, og flyekspertene mener dette vil resultere i flere samarbeidskonstellasjoner. For de neste årene vil kapasiteten vokse mer enn antall reisende, prispresset vil fortsette, og de som vil slite mest er de tradisjonelle nettverksselskapene. Blant annet SAS.

Dagens Industri (DI) har snakket med flere ikke navngitte kilder som sier at regjeringene i Norge, Sverige og Danmark nå har tatt konkrete steg som kan føre til et salg av SAS. De nordiske statene eier tilsammen 50,4 prosent av flyselskapet. Spørsmålet håndteres ifølge DI av styreleder Fritz Schur i SAS i samarbeid med representanter for de tre regjeringene. Jacob Wallenberg, som er visestyreleder i SAS, er også med i diskusjonene. Wallenbergstiftelsen eier 7,6 prosent i SAS.

Spekulasjoner i fleng
Men det er ikke lett å finne en kjøper.

Lufthansa er fortsatt et alternativ, men spekulasjonene om et samarbeid har kjølnet siden Lufthansa har kjøpt andre selskaper, blant annet Austrian Airlines. I 2008 var et salg av SAS til Lufthansa nesten i boks, ifølge DI. Men så kom kollapsen i Lehman Brothers og den påfølgende finanskrisen - og salget smuldret bort.

- SAS skal selges til et annet flyselskap - så snart flyselskapet er oppe og går igjen. Det er det beste for alle parter, sa tidligere SAS-sjef Mats Jansson i et intervju med svenske Dagens Nyheter i mars 2010.

Men fortsatt står SAS på egne ben, og mye har skjedd i bransjen. Blant annet har de tre Midtøsten-baserte flyselskapene Emirates, Qatar Airways og Etihad Airways dundret inn i bransjen med sterk konkurransekraft.

For bare en måned siden var det spekulasjoner om at Qatar Airways kunne være en passende partner for SAS - og aksjen føk rett til værs på ryktene. Men det skal ifølge SAS ikke ha pågått noen forhandlinger.

Les mer:
- Perfekt match for SAS
SAS tause om Qatar Airways - aksjen tar av

Spanair-konkurs fremskynder et salg?
Spørsmålet om SAS´ fremtid skal ha blitt aktualisert da nyheten om Spanairs konkurs kom i januar. Den ble rådyr for SAS:

På grunn av Spanair-konkursen og den nødvendige nedskrivningen på tilsvarende 1,7 milliarder svenske kroner, klarte ikke SAS å gå i pluss for helåret 2011, slik de tidligere så for seg. SAS fikk et minusresultat før skatt på over 2 milliarder svenske kroner i fjerde kvartal ifjor. Og SAS-sjef Rickard Gustafson varslet under kvartalspresentasjonen at også første kvartal i år vil bli svakt.

Les: Spanair-konkurs gir ny SAS-smell

Analytikerne tviler på at SAS vil gå i pluss i år heller:

- 2012 blir et enda verre år for SAS enn 2011 har vært, spår Nordeas danske flyanalytiker Finn Bjarke Petersen.

Les mer: Slik skal SAS spare nye 3,5 milliarder

Bloomberg skriver i dag at SAS-sjef Rickard Gustafson ikke vil kommentere ryktene om at de nordiske regjeringene forbereder seg på å selge sine aksjer i SAS. Bloomberg melder også at at ingen talspersoner fra de tre regjeringene i Norge, Sverige og Danmark kan bekrefte at de har tatt konkrete skritt med sikte på å selge SAS.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.