Dagens Næringsliv skriver torsdag at et snart ti år gammelt vedtak om minimumsbemanning på Nav-kontorene stikker kjepper i hjulene for effektiv utnyttelse av ressursene i Nav.
- Vi mener at minimumsgarantien må fjernes, sier Sigrun Vågeng.
Hun leder arbeidsminister Robert Erikssons eksertutvalg for Nav, og la torsdag formiddag frem utvalgets sluttrapport.
Minimumsgarantien er et vedtak som sier at ingen kontorer som haddde tre statlige ansatte eller færre da Nav- reformene ble innført, kan kutte i staben.
Les: Får ikke flytte egne ansatte
Forsøkt fjernet i årevis
Dagens Næringsliv skriver torsdag at minimumsgarantien bidrar til svært skjev fordeling på Nav-kontorene. I de store byene må opptil 300 brukere dele på én veileder, mens én Nav-ansatt ved et mindre kontor kan ha ansvar for å følge op rundt 30 personer.
Både Nav-sjef Joakim Lystad og de ansatte har i flere år prøvd å løse problemet, men har vært hindret av vedtaket.
- Men det er fortsatt politiske rammebetingelser som gjør at små kontorer har mer ressuser enn store kontorer, sa Lystad til DN torsdag.
Vil la Nav bruke ressursene der de trengs mest
Nå foreslår utvalgets anbefalinger å oppheve denne garantien.
- Vi vil at arbeids og velferdsetaten kan disponere ressursene etter behov, sier Vågeng.
Utvalget foreslår at man bør ha færre Nav-kontorer med større kompetansemiljøer på hvert kontor.
Hun peker på at det er snakk om totalt syv prosent av de ansatte.
- Vi mener at reformperioden nå er over, vi er i drift og derfor bør minimumsgarantien oppheves, sier Vågeng.
Dagens Næringsliv skriver torsdag at minimumsgarantien er et Stortingsvedtak. Det opplyses torsdag at det var en føring fra departementet.
Eriksson: Spennende
Robert Eriksson ville i går ikke kommentere Dagens Næringslivs sak. På pressekonferansen i dag sier han at forslaget om å endre minimumskravet er "spennende".
- Det betyr ikke at jeg har konkludert, fastholder han.
Også forlaget om færre, større kontor, appelerer til Eriksson.
- Det vil gi kontorene bedre slagkraft og styrke, sier han.
Må hjelpe flere over i arbeid
Ekspertgruppen foreslår også at kontakten mellom Nav og arbeidsgivere må bli tettere. De mener også at det må bli mindre byråkrati for at flere skal komme i arbeid.
- Nav og arbeid har etter ekspertgruppens mening i alt for stor grad skilt lag. Det er veldig stor grad vekt på vurdering av livsoppholdsyelser og mindre på å hjelpe folk ut i arbeid, sier Vågeng.
Hun viste til at tre prosent av Navs oppfølgingsmøter med klienter handler om å sette dem i kontakt med arbeidsmarkedet.
- Dersom ikke Nav-kontorene kommer nærmere arbeidsmarkedet, vil ikke Nav lykkes i å hjelpe flere i arbeid, sier Vågeng.
Ekspertutvalget foreslår også at Nav-kontoren må få større frihet til å tilpasse tjenestene til brukernes behov. Samtidig bør det stilles klarere kompetansekrav til veiledere som skal løse krevende oppgaver på Nav-kontoret.
Les også:
- Nav bør ta en mer pådrivende rolle
Eriksson holder tilbake Navs budsjett
Sykefraværet øker for kvinner og synker for menn
Godkjente tapsprosjekt – får ny tillit
Utsetter Nav-avgjørelse enda en gang
Taper tusenlapper på uførereformen - ringer ned Nav (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.